Sökning: "Hofstede’s Culture Theory"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Hofstede’s Culture Theory.

  1. 21. Projektdeltagarnas upplevelser av kulturskillnader i ett multikulturellt projekt : En fallstudie genomförd inom mjukvarubranschen

    Magister-uppsats, Handelshögskolan; Avdelningen för informatik och projektledning

    Författare :Mia Myrén Zreloff; Josefin Markström; [2013]
    Nyckelord :Multikulturell projektgrupp; global; multikulturellt projekt; mjukvarubranschen; kultur; Hofstede; dimensionsteori; kulturdimensioner; interkulturell intelligens;

    Sammanfattning : Den ökade globaliseringen av arbetsmarknaden har resulterat i att internationella projekt bedrivs i högre omfattning. Detta är särskilt vanligt inom mjukvarubranschen, där företag ofta anställer dataspecialister från andra länder för att bredda sin kompetens. Internationella projekt innebär fler kulturskillnader på arbetsplatserna. LÄS MER

  2. 22. A Brazilian - Swedish Relationship : How to Establish a Successful International Joint Venture

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Magnus Dalaryd; Daniel Mayer; [2012]
    Nyckelord :Joint Venture JV ; International Joint Venture IJV ; Resource Dependency Theory RDT ; Power Distance Index PDI ; Individualism Index IDV ; Masculinity Index MAS ; Uncertainty Avoidance Index UAI ; Small and medium-sized enterprises SME ;

    Sammanfattning : Due to the nature of globalization, new strategies have been designed to break into new markets. Joint Venture is a common strategy to enter new markets and by using a Joint Venture, companies share risks and establish new contacts with local knowledge. Brazil is a market where foreign investors gain more and more interest. LÄS MER

  3. 23. Interkulturell träning i Sverige : Från utbildningsanordnares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Emelie Martinsson; Josefine Wåhlstedt; [2010]
    Nyckelord :intercultural training; education organisers; expatriation; repatriation; culture shock; intercultural communication; interkulturell träning; utbildningsanordnare; expatriation; repatriation; kulturchock; interkulturell kommunikation;

    Sammanfattning : Till följd av internationalisering och globalisering har vikten av kunskap om interkulturella fenomen blivit allt viktigare. Genom att öka den kulturella medvetenheten, kan de kulturkrockar och missförstånd som okunskap ger upphov till i förlängningen förebyggas, och resultatet och utbytet av denna interaktion förbättras. LÄS MER

  4. 24. Interkulturell kommunikation i en kinesisk kontext : En undersökning av svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet. Ett teoretiskt perspektiv på en praktisk utmaning.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT; Karlstads universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Ida Hjalmarsson; [2010]
    Nyckelord :Sweden; China; inter-cultural; communication; public relations; guanxi; hierarchy; face; guanxi; lian; Sverige; Kina; interkultur; kommunikation; PR; guanxi; hierarki; ansikte;

    Sammanfattning : Jag har genom en förberedande fältstudie, litteraturgenomgång och enkätintervjuer undersökt svenska och kinesiska företagsrepresentanters upplevelser av det interkulturella mötet, med utgångspunkt i svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. Det var uppsatsens syfte och jag har utgått ifrån frågeställningen: Hur upplever svenska och kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet? Subfrågor till denna är: Vilka kulturella faktorer skapar det kinesiska sättet att kommunicera? Hur upplever svenska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med den kinesiska marknaden? Hur upplever kinesiska företagsrepresentanter det interkulturella mötet med svenska företagsrepresentanter? Vilka av studien framkomna faktorer skulle kunna underlätta det interkulturella mötet för svenskars fortsatta affärer i Kina? Det är gjort genom att identifiera skillnader mellan den svenska och kinesiska kulturen för att förklara de bakomliggande faktorerna till att vi uppfattar varandra som vi gör, och genom det belysa ett urval möjligheter och fallgropar som den kinesiska kulturen kan medföra för svenska företag som opererar på den kinesiska marknaden. LÄS MER

  5. 25. "On doit s'adapter!" - "Man måste anpassa sig!" : En studie av internationellt management i Sverige och Frankrike

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Marcus Naumann Bergman; Stéphanie Nyberg ; [2009]
    Nyckelord :International management. Sweden; France; Culture; Leader; Leadership; Management International; Suède; France; Culture; Chef; Directeur; Manière de gestion; Internationellt management; Sverige; Frankrike; Kultur; Ledare; Ledarskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats problematiserar huruvida en ledares kulturella bakgrund påverkar dennes arbete. I ett allt mer internationaliserat Europa ökar samarbeten mellan människor och företag över de nationella gränserna i en ökande takt. Detta ställer krav på de ledare som skall samarbeta och samordna över nationella och kulturella gränser. LÄS MER