Sökning: "Hofstede’s Culture Theory"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade orden Hofstede’s Culture Theory.

  1. 6. Swedish, Polish or Swolish? Cultural perceptions from a Swedish start-up expanding into Poland: A qualitative case-study examining cultural differences in a Swedish firm with a Polish office

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Max Knutsson; Anton Johansson; [2022]
    Nyckelord :Organizational culture; Culture; Perceptions; Cultural strategy;

    Sammanfattning : Through a qualitative case study this thesis aims to answer how cultural differences are managed and interpreted in a tech start-up operating in two countries, Sweden and Poland. The case study examines the company Astros (fictitious name) and is based on 11 in-depth semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 7. Sanningskommissioners nya spridningsvägar : En kvantitativ studie om kultur som förklaring till sanningskommissioners globala spridning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Savannah Leufstadius; [2021]
    Nyckelord :Truth Commission; culture; cultural similarity; diffusion theory; Hofstede;

    Sammanfattning : This study presents a quantitative study that aims to examine culture as an explanation for the global diffusion of truth commissions. The study is based on the diffusion theory's assumption that cultural equality between countries has a greater significance for the dissemination of truth commissions than geographical proximity. LÄS MER

  3. 8. Kulturens påverkan på Vogues internationella inbound marketing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Sandberg; Erik Myrenfors; Nathalie Veronika Nagy; [2021]
    Nyckelord :Inbound marketing; Content marketing; Social media; Cultural dimension; Vogue; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Kulturens påverkan på internationell inbound marketing Seminar date: 2/6/2021 Course: Bachelor's Thesis in Marketing, 15 credits Supervisor: Nikos Macheridis Keywords: Inbound marketing, Content marketing, Social media, Cultural dimension, Vogue, Cultural behavior, Culture, Color psychology, Luxury fashion. Purpose: Examine whether the content of Vogue's digital articles and Vogue's Instagram posts reflect the country's culture in which Vogue operates. LÄS MER

  4. 9. Generational attitudes towards sexual advertisement : A comparative study between Sweden and South Korea

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Andreas Johansson; Erik Lindmark; [2021]
    Nyckelord :Shock advertisement; Hofstede s framework; culture; shock advertising; level of sex appeal; generational theory;

    Sammanfattning : To break through the clutter of advertisements, some advertisers uses sexual appeal as a technique to increase visibility and sales. The purpose of this study is to examine, from a Swedish and South Korean perspective, how the attitude towards sexual appeal in advertising differ between generations. LÄS MER

  5. 10. Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur : En kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anna Kokko; Wiberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :Emotional intelligence; national culture; Hofstede; France; China; Sweden; leader; Emotionell intelligens; nationell kultur; Hofstede; Frankrike; Kina; Sverige; ledare;

    Sammanfattning : Titel: Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur – en kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Anna Kokko och Daniel Wiberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2020 - Januari Syfte: Studiens syfte är att synliggöra samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur med hjälp av en modell, detta genom att med utgångspunkt i Hofstedes kulturdimensionsteori jämföra emotionell intelligens hos ledare i tre olika nationella kulturer. Metod: Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod där sexton semistrukturerade intervjuer har genomförts med ledare från Frankrike, Kina och Sverige. LÄS MER