Sökning: "Hur vi använder nyheter"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden Hur vi använder nyheter.

  1. 1. Kvinnliga mördare - de hämndlystna avvikelserna : En kritisk diskursanalys av kvinnliga mördares framställning i medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Posio; Amanda Lindvall; [2023]
    Nyckelord :Female Murderers; podcast; true crime; stereotypes; gender; critical discourse analysis; Kvinnliga mördare; podcast; true crime; stereotyper; genus; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Murder is something that both horrifies and arouses interest in our society. The media is acontributing factor to the different portrayals of murderers, potentially affecting the public'sunderstanding of the crime and the perpetrators behind it. This study analyses the representation of female murderers in podcasts. LÄS MER

  2. 2. Debatten om klimatförändringar : En studie om hur ämnet gestaltades i svenska åsiktstexter

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Erik Karlsson; Johan Eriksson Norberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Allmänintresset för klimatfrågor har ökat de senaste åren och stödet för att sätta in samhällsåtgärder för att minska klimatförändringen är högt. I Naturvårdsverkets mätning (2021) svarade 86 procent att ämnet är mycket eller ganska viktigt, och 95 procent svarade att de tror att Sverige kommer att påverkas av klimatförändringen. LÄS MER

  3. 3. Public Service jakt på den unga nyhetskonsumenten - En kvalitativ fallstudie om hur SVT bygger relationer till unga vuxna på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :August Lindberg; Sara Lindgren; [2023]
    Nyckelord :strategic communication; digital communication; public relations; relationship building; relationship management; relationships on social media; hybrid media systems; social media; strategic listening; dialogue; TikTok. strategisk kommunikation; digital kommunikation; relationsbyggande; relationshantering; relationer på sociala medier; hybrid media system; sociala medier; strategiskt lyssnande; dialog; TikTok; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag har sociala medieplattformar utvecklats till att bli den främsta informationskällan för nyheter bland unga vuxna. Det traditionella broadcast utbudet är inte längre tillräckligt för att nå ut till målgruppen, vilket har gjort att dagens public service organisationer idag behöver se över hur man når ut och kommunicerar sitt innehåll. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier och fotbollsjournalistik : En kvalitativ studie av svenska fotbollsjournalisters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Fredrik de Ron; Ludwig Falkenborg; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Twitter; Journalistik; Fotbollsjournalistik; Media;

    Sammanfattning : Sedan dess tillkomst på sent 1990-tal har sociala medier revolutionerat kommunikations- och interaktionsmönster mellan individer, och till följd påverkat och förändrat diverse yrkesområden. Detta examensarbete utforskar sociala mediers roll inom den svenska fotbollsjournalistiken. LÄS MER

  5. 5. Syriska och Ukrainska Flyktingar i Svensk Nyhetsmedia : En Kritisk Diskursanalys av Aftonbladet och Dagens Nyheter Porträttering av Flyktingar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Bleona Berisha; [2023]
    Nyckelord :news media; refugee; critical discourse analysis; Fairclough s three dimensional model; nyhetsmedia; flykting; kritisk diskursanalys; Faircloughs tredimensionella modell;

    Sammanfattning : The present study aims to investigate how different refugee groups are portrayed in the Swedish news media. The study uses critical discourse analysis as a methodological and theoretical framework to analyze Aftonbladet and Dagens Nyheter's representation of Syrian and Ukrainian refugees in their editorials. LÄS MER