Sökning: "IT och skolutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 152 uppsatser innehållade orden IT och skolutveckling.

  1. 11. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER

  2. 12. Lärares erfarenheter av skolförbättringsinsatser genom ett kollegialt lärande : En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter och upplevelser av skolförbättringsinsatser genom kollegialt lärande i en kommun

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Sahlin; [2023]
    Nyckelord :kollegialt lärande; kollektivt lärande; skolutveckling och skolförbättringsarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares erfarenheter av ett skolförbättringsarbete genom ett kollegialt lärande. Studien bygger på en kvalitativ intervjustudie för att ge en detaljerad beskrivning av hur lärare upplever och tolkar skolförbättringsinsatser i praktiken genom ett kollegialt lärande. LÄS MER

  3. 13. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. "Det känns som det enda vi gör är att släcka bränder" : En fallstudie om tre skolors utvecklingsarbete från ett åtgärdande till ett främjande förhållningssätt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Ekman; Linnéa Waldetoft; [2022]
    Nyckelord :Främjande förhållningssätt; inkludering; ledarskap; ledning och stimulans; relationellt perspektiv; skolutveckling; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i skillnaden mellan skolans styrdokuments krav på ett övervägande främjande arbete på organisationsnivå och många skolors upplevelse av att bedriva ett huvudsakligen individfixerat åtgärdande arbete, alltså ”brandkårsutryckningar”. Syftet med studien var att undersöka varför och på vilket sätt tre skolor har valt att starta ett utvecklingsarbete på organisationsnivå för att ändra sin verksamhets förhållningssätt från ett åtgärdande arbete till ett främjande. LÄS MER

  5. 15. ”Man kommer aldrig att kunna förändra ett barn,det enda vi kan förändra är allt det vi gör runtomkring det" : En studie om elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete kring psykisk hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Wiveus; Helena Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; psykisk hälsa ohälsa; relationer; samverkan; salutogen;

    Sammanfattning : I både samhällsdebatten och i media har det uppmärksammats att den självrapporteradepsykiska ohälsan bland barn och unga har ökat under de senaste åren. Enligt studiens tidigareforskning upplever många ungdomar att skolan är den största källan till stress. Många unga äroroliga över sina skolprestationer och sin framtid. LÄS MER