Sökning: "formativ intervention"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden formativ intervention.
1. ”Då tänker vi undervisning utifrån de resultat man ser” : - Lärares uppfattningar om LegiLexis material i förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva hur förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter sker i praktiken med kartläggningsmaterialet LegiLexi, i årskurserna F-3. Genom att lyfta fram några lärares och speciallärares uppfattningar om att upptäcka, samt förebygga läs- och skrivsvårigheter, vill jag bidra med kunskap om hur detta arbete kan se ut. LÄS MER
2. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER
3. Enhancing Learning Outcomes with Pure Question-Based Learning : A Study on the Effectiveness of the Method in a Primary School Environment
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In light of technological progress, companies, and public entities must remain aware of the significant opportunities presented by new technologies in terms of accelerating and optimizing knowledge acquisition. This research paper investigates the impact of pure question-based learning (pQBL) on academic performance in a primary school environment. LÄS MER
4. Constructive Alignment and FocusedFormative Feedback on an L2 EnglishBeginner Undergraduate AcademicWriting Course
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Although academic writing skills are central in the core content of the Swedish nationalcurriculum for English, Swedish upper-secondary school pupils struggle withcomposing academic texts. Both international and national research have formulatedseveral models for effectively constructing ESL (English as a second language)academic writing modules. LÄS MER
5. Formativ planering : Elevers lärande i fysik genom kontinuerlig återkoppling
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Både nationella och internationella undersökningar visar att svenska elevers studieresultat i fysik har försämrats. Syftet med denna studie är att undersöka om elever kan få bättre studieresultat om deras arbete enligt kursplaneringen kontrolleras kontinuerligt så att de är i fas med planeringen. LÄS MER