Sökning: "formative intervention"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden formative intervention.

  1. 1. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  2. 2. Inre drivkrafter för skolutveckling : En formativ intervention med hälsofrämjande inslag

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lilyana Thorsager; [2023]
    Nyckelord :activity theory; CHAT; formative intervention; transformative agency; double stimulation; school development; health promotion; salutogenic perspective; sense of coherence; SOC; process management; aktivitetsteori; CHAT; formativ intervention; transformativt agentskap; dubbel stimulering; skolutveckling; hälsopromotion; salutogent perspektiv; känsla av sammanhang; KASAM; processledning;

    Sammanfattning : The study examines how a small-scale formative intervention and concepts from both activity theory and salutogenic perspective can be used to support teachers' transformative agency and school development work. The research questions have focused on capacity for change, sense of coherence (SOC) and the significance of local conditions for change initiatives. LÄS MER

  3. 3. Enhancing Learning Outcomes with Pure Question-Based Learning : A Study on the Effectiveness of the Method in a Primary School Environment

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominik Andraszek; [2023]
    Nyckelord :Human–Computer Interaction; Pure Question-Based Learning; Active Learning; Formative Feedback; Technology-Enhanced Learning; Primary School;

    Sammanfattning : In light of technological progress, companies, and public entities must remain aware of the significant opportunities presented by new technologies in terms of accelerating and optimizing knowledge acquisition. This research paper investigates the impact of pure question-based learning (pQBL) on academic performance in a primary school environment. LÄS MER

  4. 4. Constructive Alignment and FocusedFormative Feedback on an L2 EnglishBeginner Undergraduate AcademicWriting Course

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hassan Guuled; [2021]
    Nyckelord :Academic writing; Writing intervention; constructive alignment; formative feedback; feedback classifications;

    Sammanfattning : Although academic writing skills are central in the core content of the Swedish nationalcurriculum for English, Swedish upper-secondary school pupils struggle withcomposing academic texts. Both international and national research have formulatedseveral models for effectively constructing ESL (English as a second language)academic writing modules. LÄS MER

  5. 5. Ryska interventioner ur ett säkerhetiseringsteoretiskt perspektiv. : En analys av Rysslands argumentation i säkerhetsrådet avseende interventionerna i Georgien & Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lovisa Berg-Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Russia; intervention; securitization; constructed threat; legitimacy; Security Council; United Nations.; Ryssland; intervenering; säkerhetisering; konstruerad hotbild; legitimitet; säkerhetsråd; Förenta Nationerna.;

    Sammanfattning : The fact that interventions take place on dubious grounds is not a new phenomenon, but it isan area that is constantly interesting to study as the forms of foreign and security policy areconstantly changing. The Russian intervention in Georgia in 2008 is a formative crossroad forRussia's foreign and security policy. LÄS MER