Sökning: "Judaism"

Visar resultat 31 - 35 av 102 uppsatser innehållade ordet Judaism.

  1. 31. Vad säger boken egentligen? : – en religionssociologisk studie om hur läromedel inom religion för årskurs 7–9framställer judendom, kristendom och islam.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Victoria Hellström; [2020]
    Nyckelord :religionsundervisning; religion; intersektionalitet; religionssociologi; läromedel;

    Sammanfattning : This study in the field of sociology of religion examine how Judaism, Christianity and Islam havebeen interpreted and represented over time in Swedish elementary school textbooks in the subjectof Religion. Three research questions were formulated to see how gender, sexuality and ethnicityare portrayed and how this portrayal has changed over time. LÄS MER

  2. 32. Om syrianska ungdomars och unga vuxnas upplevelser av den svenska religionskunskapsundervisningen : En fenomenografisk studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Erik Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Religious education; phenomenograhpy; Syriacs; Seyfo; classroom conflicts; Islamophobia;

    Sammanfattning : This paper deals with how eight Syriac adolescents and young adults have experienced Swedish religious education (RE) in secondary and upper secondary school about Judaism, Christianity, and Islam. The study reveals that four of the eight respondents experienced tensions and conflicts between Syriac and Muslims students. LÄS MER

  3. 33. Världsreligionsundervisning i mångkulturella och homogena klasser i årskurs 1–3 : En kvantitativ enkätstudie om skillnader i undervisning i tre världsreligioner mellan olika elevgrupper baserat på ramfaktorteorin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Dina Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Framework factor; Homogeneous; Multicultural; Religious education; World religions; homogen; mångkulturell; ramfaktorer; religionsundervisning; världsre-ligioner;

    Sammanfattning : Syfte – Denna studie undersöker hur verksamma lärare i årskurs 1–3 undervisar i religionskunskap om världsreligionerna, kristendom, islam och judendom i mångkulturella och homogena klasser i svenska skolor. Syftet med studien är att undersöka om det finns skillnader i undervisningen mellan de två olika elevgrupperna, samt vilka faktorer som påverkar lärares val av undervisningsinnehåll. LÄS MER

  4. 34. Framställningen av islam och judendom i svenska läromedel med fokus på omskärelse : En studie om antisemitism och islamofobi i svenska läroböcker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Martin Lönn; [2020]
    Nyckelord :religion; Islam; Judaism; content analysis; teaching materials; teaching books; circumcision; rabbi.; religion; islam; judendom; innehållsanalys; läromedel; läroböcker; omskärelse; rabbin;

    Sammanfattning : Religion har inte blivit privatiserad över tiden som vissa i samhället kanske har trott utan har istället fått större utrymme utanför den privata sfären och blivit de-privatiserad. Den teoretiska förankringen är en innehållssanalys. LÄS MER

  5. 35. A History of Rule by Divine Law among Semitic Cultures

    Master-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Karl Bjur; [2020]
    Nyckelord :History; Islam; Arabic; Judaism; Hammurabi; Akkadian; State; Divine law; Sharia; Halakha; Aksum; Ethiopia; Empire; Didascalia; Theocracy; Theonomocracy; Semitic; Israelite; Al-Māturīdī; Al-Māwardī; Religious History; Middle-east; Africa; Kitāb al-Tawḥīd; Māturīdīya; Rulership; Oriental; Despotism; Absolutism; Cultural Darwinism; Comparative oriental studies; Cross-cultural study; Orientalism; Large-scale History; History and Archaeology;

    Sammanfattning : This is a comparative study of several widespread and canonical texts from the lowlands of the Middle East and North Africa, with regard to historically reoccurring interconnected traits of ideal state structure among cultures, where Semitic languages have been main languages of communication from the 18th century BC to the modern day. The study is of reoccurring ideals of state structure with defined limits and causes for its existence across several Semitic speaking cultures. LÄS MER