Sökning: "Kenneth Jan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kenneth Jan.

  1. 1. Strategier vid översättning av kulturspecifika fenomen från persiska till svenska

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Kenneth von Zeipel; [2018]
    Nyckelord :översättningsvetenskap; ECR; persiska; svenska; översättning; litterär översättning; översättningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att beskriva vilka strategier översättaren Carl G. Martinsson använt sig av vid översättningen av kulturspecifika fenomen (Extralinguistic Cultural References, ECR) från persiska till svenska i novellsamlingen Getingboet och nitton andra noveller från Iran (Martinsson, 1983), samt redogöra för huruvida Martinssons översättningar varit källspråksorienterade eller målspråksorienterade. LÄS MER

  2. 2. Integrating Wi-Fi and Femtocells A feasibility study based on a techno economic comparison of the two technologies

    Master-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Razvan Popescu; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I would like to thank and offer my sincere gratitude to Associate Professor Jan Markendahl for his continuous support and most of all for offering me the opportunity to enter this innovative domain of techno-economic research.  I am also very grateful to my supervisor, Ashraf Awadelakrim Widaa Ahmed, for his guidance and advices and for allowing me develop my work in an independent way. LÄS MER

  3. 3. Elevperspektiv på APU i gymnasieskolans Handels- och administrationsprogram: Förståelse av professionell kompetens i en framtida yrkesroll

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jan Kenneth Persson; [2009]
    Nyckelord :gymnasium; APU; APL; kompetens; HP; yrkesval; praktik; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att inte veta vad du vill arbeta med i framtiden och inte förstå vilka kunskaper som krävs, kan leda till en känsla av frustration, oklara planer och oro för din egen framtid. Egna erfarenheter och tidigare forskning på området väckte mitt intresse av att närmare undersöka hur några ungdomar på det yrkesinriktade Handels- och Administrationsprogrammet (HP) upplever sin situation. LÄS MER

  4. 4. Provokation som retoriskt medel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Björn Fredberg; [2009]
    Nyckelord :provokation; provocation; provokativ; provocative; konstruktiv; constructive; retorik; rhetoric; rhetorics; konstruktiv retorik; constructive rhetoric; ethos; etik; ethics; logos; pathos; morals; docere; delectare; movere; arthur schopenhauer; Arthur Schopenhauer; Schopenhauer; Sigrell; Anders Sigrell; sigrell; anders sigrell; Björn Fredberg; björn fredberg; björn; fredberg; Janne Josefsson; Jan Josefsson; janne josefsson; jan josefsson; SVT Debatt; svt debatt; debatt; Bo Renberg; bo renberg; José Luis Ramírez; josé luis ramírez; jose luis ramirez; Olof Palme; olof palme; Jens E Kjeldsen; jens e kjeldsen; Kurt Johannesson; kurt johannesson; Bertil Häggman; bertil häggman; Lennart Hellspong; lennart hellspong; Sonja K Foss; sonja k foss; Kenneth Burke; kenneth burke; Aristoteles; aristoteles; Afthonius; afthonius; aftonius; Gunnar Bergström; gunnar bergström; Kristian Gerner; kristian gerner; Staffan Hildebrand; staffan hildebrand; Jan Lundvik; jan lundvik; Stefan Lindgren; stefan lindgren; Kajsa Ekis Ekman; kajsa ekis ekman; Bo Lindqvist; bo lindqvist; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Retorik handlar varken om övertygande eller om samförstånd. Syftet med den här uppsatsen är att påtala den brist som finns i den vanligaste definitionen av retorik. Att målet med all retorik endast handlar om olika sätt att övertyga eller uppnå samförstånd rimmar illa med hur vi faktiskt använder språket. LÄS MER

  5. 5. Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Jan-Kenneth Persson; [2003]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Livslångt lärande är ett begrepp som används i många sammanhang. Den enkla vardagsförståelsen av livslångt lärande som lärande under hela livet låter sig utvecklas till ett mer nyanserat och komplext begrepp som används med olika syften i olika sammanhang beroende på den underliggande synen på individen i samhället. LÄS MER