Sökning: "Kritisk Diskursanalys socialkonstruktivism"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Kritisk Diskursanalys socialkonstruktivism.

  1. 1. Kvinna eller man, spelar det någon roll? : En kritisk diskursanalys av språkliga genuskonstruktioner i LVM-domar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Petersson; Josefina Karlsson; [2024]
    Nyckelord :LVM; gender; gender perspective; conceptions of gender; women and men; social work; administrative court; application of the law; abuse; critical discourse analysis; social constructivism; LVM; genus; genusperspektiv; genusföreställningar; kvinnor och män; socialt arbete; förvaltningsrätten; rättstillämpning; missbruk; kritisk diskursanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how conceptions of gender are expressed in the construction of women and men in judgments on the Care of Substance Abusers (Special Provisions) Act (LVM). According to Swedish law everyone must be treated equally, regardless of gender. LÄS MER

  2. 2. Barnets bästa i beslutsprocesser : En kritisk diskursanalys av hur barnets bästa konstrueras i förvaltningsrättens domar i LVU-mål.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Hamberg Hamberg; Emma Larsson; [2023]
    Nyckelord :Critical discourse analysis; LVU; the best interest of the child; participation; social constructivism; Kritisk diskursanalys; LVU; barnets bästa; delaktighet; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The study aims to, based on a critical discourse analysis, study the judgments in administrative courts in LVU cases in order to identify the occurrence of the concept of the best interests of the child and the significance it is given. The UN Convention on the Rights of the Child stipulates that childrens’s rights are safeguarded, that children must have the opportunity to participate in decisions that affect them and that in all measures concerning children, the child´s best interests must come first. LÄS MER

  3. 3. Den unge och miljön : Kritisk diskursanalys av annat socialt nedbrytande beteende enligt 3 § LVU

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :George Hawsho; Johanna Modig; [2022]
    Nyckelord :Beteende; Miljö; Ungdomar; Socialkonstruktivism; Diskurs; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka socialnämndens tillämpning av rekvisitet annat socialtnedbrytande beteende för att se vilka miljöer som räknas in i rekvisitet samt hur ungdomensbeteende beskrivs i förhållande till dessa miljöer. Vårt urval innefattade ungdomar mellanåldrarna 15-18 år där socialnämnden ansökte om vård mot bakgrund av annat socialtnedbrytande beteende. LÄS MER

  4. 4. Offer och förövare : En kritisk diskursanalys ur ett genusperspektiv av hur unga framställs i LVU-domar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Belinda Breed; Emelie Córdoba; [2022]
    Nyckelord :Discourse; Fairclough’s Critical discourse analysis; Gender; Juvenile delinquency; Juveniles; LVU; Youth crime; Diskurs; Faircloughs kritiska diskursanalys; Genus; LVU; Unga; Unga lagöverträdare; Ungdomsbrottslighet;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyse how juveniles who were charged with and/or convicted of crimes were presented in The Care of Young Persons (Special Provisions) Act (LVU) -judgments, from a gender perspective. Fairclough's critical discourse analysis was used to answer the research questions. LÄS MER

  5. 5. Hotet från bönemattan : En kritisk diskursanalys av hur muslimer framställs i tre ledartexter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Karin Poppius; [2021]
    Nyckelord :Språklig diskriminering; kritisk diskursanalys; islam; orientalism; socialkonstruktivism; den ideologiska fyrkanten; islamofobi; rasism;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks språklig diskriminering av muslimer i tre dagstidningstexter.  Syftet är att undersöka om och hur diskriminering realiseras i texten på olika nivåer. LÄS MER