Sökning: "Läsning – historia"
Visar resultat 26 - 30 av 61 uppsatser innehållade orden Läsning – historia.
26. Skolbibliotekariers samarbete med pedagoger för att gynna elevers läslust och läsförståelse : en intervjustudie
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Detta arbete handlar om skolbiblioteken som pedagogisk resurs för pedagoger och elever. Forskningsbakgrunden går igenom skolbibliotekets historia, internationell och nationell forskning, gällande styrdokument och lagar, resurser i skolbibliotek och några exempel på skolbibliotekssatsningar. LÄS MER
27. Kvinnors läsning under trehundra år
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för bokhistoriaSammanfattning : Med denna uppsats hoppas jag kunna bidra till ökad kunskap om kvinnors läsning under 1700-, 1800- och 1900-talen. Jag har undersökt varför och på vilket sätt som kvinnors läsning skiljer sig åt när det kommer till läsning av romaner samt hur kvinnor har läst och fått tag på böcker under historiens gång. LÄS MER
28. Möjligheten att erövra berättelsen : En kvalitativ studie om läsmiljöers påverkan på barns läsning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla kunskap om hur fysiska läsmiljöer i förskolan kan utformas samt hur böcker används i verksamheten för att stimulera barns upplevelse av läsning. Med utgångspunkt i våra tidigare erfarenheter blev vi nyfikna på att se hur läsmiljöer kan utformas. LÄS MER
29. Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur lärare arbetar med läsförståelsestrategier i klassrummet. LÄS MER
30. Äppel, päppel, pirum, parum... : En litteraturstudie om barns läsförståelse i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Reading in Sweden has not always looked like it does today. Reading and reading comprehension has a history and it has been influenced by different factors, earlier as well as today. Today the society has a different view of reading and reading comprehension than before. LÄS MER