Sökning: "Multilingualism and Preschool"

Visar resultat 11 - 15 av 91 uppsatser innehållade orden Multilingualism and Preschool.

  1. 11. Barnen kan få två hela språk när hem och förskola samverkar : - En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och utmaningar kring flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Filippa Hellman; Martina Norling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; samverkan; utmaningar; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien var att undersöka hur förskollärare arbetar för att främja barns modersmål samt vilka utmaningar det finns i arbetet kring flerspråkighet. I studien har åtta förskollärare intervjuats i en mellanstor stad i Sverige. Vi använde oss av semistrukturerade intervjuer för att få fram vårt resultat. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares erfarenheter av och idéer om undervisning i barngrupper med språklig mångfald : En jämförelse av skillnader och likheter i arbetssätt i förhållande till barngruppens språkliga sammansättning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Forslund; [2023]
    Nyckelord :Diversity; multilingualism; teaching; preschool; preschool teachers.; Mångfald; flerspråkighet; undervisning; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to, through a comparison between preschool teachers' experiences of and ideas about teaching in groups of children with linguistic diversity, contribute with knowledge about differences and similarities in working methods. The study is based on a digital survey that was sent out to several Facebook-groups. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Samuelsson; Bahar Ghoreyshi; [2023]
    Nyckelord :language development; mother tongue; multilingualism; preschool; preschool teacher; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barn. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med elva förskollärare som alla jobbar i förskolan med flerspråkiga barn i en barngrupp med en språklig mångfald. LÄS MER

  4. 14. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Shovita Parajuli; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Child; Language; Multilingualism; Mother tongue; Language development; Learning environment; Cooperation; Förskolan; Barn; Språk; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling; Lärmiljön; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 15. "Allt var så mycket lättare när tolken var här." : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyanlända barn med svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Söderström; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; second language; multilingualism; inclusion; diversity; förskollärare; andraspråk; flerspråkighet; inkludering; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om förskollärares erfarenheter av hur de organiserar sin verksamhet för att bemöta barn och vårdnadshavare som är nya i det svenska språket och förskolan som verksamhet. Samt att synliggöra vilka utmaningar förskollärare ser i arbetet med att hjälpa barn att utveckla det svenska språket som sitt andraspråk. LÄS MER