Sökning: "Musikalisk utveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 71 uppsatser innehållade orden Musikalisk utveckling.
11. Tumregeln : En självstudie om tummen och dess roll i pianoteknik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska vilken roll tummen spelar inom pianoteknik, vilka metoder som kan användas för att minska ofrivilliga spänningar i tummen samt om medveten övning under en period leder till en märkbar förbättring i tumteknik. Studien utgår ifrån ett fenomenologiskt perspektiv och baseras på självobservationer med hjälp av loggbok och videodokumentation. LÄS MER
12. Språkkör som medel för språkutveckling : Om körundervisning i det flerspråkiga klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna uppsats undersöks hur körsång kan användas som verktyg för språkutveckling. Syftet är att undersöka på vilka sätt en spåkkör kan vara en tillgång i deltagarnas språkutveckling i ett andraspråk (svenska). LÄS MER
13. Black metal och provokation: en autenticitetsdiskurs
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Varför är black metal provokativt? Vad i subkulturen och musiken provocerar? För att besvara detta är arbetet indelat i två delar. Den första delen utgår från en autenticitetsdiskurs och undersöker black metal som kulturellt fenomen. Här ligger fokus på black metal som subkultur med dess tillhörande historik. LÄS MER
14. Teori i praktiken : Musiklärares konstruktion av relationen mellan musikteori och musikalisk praktik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i musikteori konstruerar och arbetar med relationen mellan musikteori och musikalisk praktik i undervisning. För att undersöka detta har fokusgrupper bestående av musikteorilärare använts som datainsamlingsmetod. I analysen av intervjuerna har ett diskurspsykologiskt perspektiv använts. LÄS MER
15. "Så länge man förmedlar något kan man musik" : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av musikaliska kunskaper i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Den föreliggande studien ämnade undersöka elever på estetiska programmets uppfattningar av musikaliska kunskaper samt deras tolkningar av kunskapssynen i läroplanen. För att undersöka detta genomfördes sex halvstrukturerade gruppintervjuer med tre elever i varje grupp på tre skolor utspridda i Sverige. LÄS MER