Sökning: "Neuropsychiatric disability"
Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade orden Neuropsychiatric disability.
16. Elevhälsans vägledning : En fallstudie om specialpedagogiskt arbete
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Milic Pavlovic, Ljiljana (2021). Student health guidance. A case study about special educators' work. LÄS MER
17. Läsförståelse i grundsärskolan : en studie utifrån pedagogers perspektiv
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : The study describes educators´ perceptions of reading comprehension for students with intellectual disabilities and neuropsychiatric disabilities in compulsory special school grades 7–9 for students who read the subject Swedish. The study also sheds light on the strategies educators´ use to make texts comprehensible and provide support in reading comprehension. LÄS MER
18. En del av alla : Svenska universitetsbiblioteks arbete för att tillgängliggöra sin verksamhet för neuropsykiatriskt funktionshindrade studenter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : In today’s society, everyone should have the opportunity to study at university. To support this the Swedish government wants all universities to work with broadened participation. LÄS MER
19. Föräldrars erfarenheter av sjukhusvård till deras barn med autism: en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Autism är en neuropsykiatrisk funktionsvariation som en person har livet ut, 1.7 % av världens befolkning beräknas ha diagnosen autism. De autistiska dragen visar brister i social kommunikation och social interaktion, ett begränsat och upprepande beteendemönster samt fokuserade specialintressen. LÄS MER
20. “Jag känner ganska ofta att jag inte räcker till.” : En studie om lärares uppfattningar kring förmågan att ge stöd till elever med NPF
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur grundskollärare uppfattar sin egen förmåga att ge stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det har genomförts sju stycken semistrukturerade intervjuer med sju stycken grundskollärare och materialet har haft en tematisk bearbetning. LÄS MER