Sökning: "Parasocial Relationships"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden Parasocial Relationships.

  1. 16. Agens och dess påverkan på parasociala romantiska relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Josefine Stiberg; Anna Loberg; [2022]
    Nyckelord :Faktisk fiktiv agens; parasociala romantiska relationer; dejting-simulatorer;

    Sammanfattning : Studien avsåg att svara på frågeställningen; Hur påverkas autenticiteten i en parasocial romantisk relation av FFA? I en komparativ, kvalitativ studie undersöktes hur testdeltagare reagerade på två snarlika dejting-simulatorer. Det enda som skiljer de två artefakterna åt är att den ena inte innehåller FFA, faktisk fiktiv agens, alltså möjligheten att påverka det huvudsakliga narrativet och dejtens utfall. LÄS MER

  2. 17. Followers’ Perception of Transparency in Persuasive Intent : The Role of Parasocial Relationship and Persuasion Knowledge in Sponsored Content

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Rebecca Frölander; Johanna Gullbrandsson; [2022]
    Nyckelord :Influencer Marketing; Social Media Influencers; Parasocial Relationship; Persuasion Knowledge; Transparency; Sponsored Content;

    Sammanfattning : Background: Social media marketing has grown rapidly in recent years and has become a standard tool for marketers. As a result, companies use social media influencers (SMIs) to reach their target audiences. One important aspect of influencer marketing is the relational aspect. LÄS MER

  3. 18. Exklusiva varumärkens strategier kring digitala kundrelationer : Hur svenska exklusiva varumärken skapar kundrelationer via sociala medier

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Nawal Aboulazze; Frida Nordström; [2022]
    Nyckelord :Fashion industry; high-end companies; social media; customer relationship; parasocial interaction; digital marketing; sustainability; Modeföretag; exklusiva företag; sociala medier; kundrelation; parasocial interaktion; digital marknadsföring; hållbarhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag väljer allt fler företag inom mode- och inredningsindustrin att sälja sina produkter online. Företagens interaktioner och marknadsföring sker därför mestadels digitalt gentemot kunden. Denna nya era av digitalisering för företagen innebär en stor förändring vad gäller nya former av marknadsföring och kundkontakt. LÄS MER

  4. 19. Kompis på låtsas med en låtsaskompis : En innehållsanalys av deltagande i kommentarsfält hos virtuella influencers med fokus på parasociala relationer och autenticitet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Olsen; Lisa Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Parasocial relationship; authenticity; participation; virtual influencers; social media; comment sections;

    Sammanfattning : This essay intends to examine the phenomenon of virtual influencers on Instagram and contribute with a fundamental knowledge within a relatively unexplored field of research. By studying the comment sections of three virtual influencers with authenticity and parasocial relationships as the theoretical starting point the essay aims to contribute with insights about participation. LÄS MER

  5. 20. “Men vad fan ska vi göra? Vi vet ju inte, så därför följer vi folk för att förstå vad vi vill.”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Karin Stohr; [2022]
    Nyckelord :socialantropologi; influencers; följare; nätnografi; Instagram; parasociala relationer; sociala medier; identitetsskapande; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study intends to give a further understanding of the phenomenon of influencers, and how the structures of social media affect young women on a daily basis. With empirical data gathered by netnographic observations and in person interviews I hope to give an understanding of the experienced emotions of interactions with social media influencers on Instagram. LÄS MER