Sökning: "Pedagogers begränsningar."

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden Pedagogers begränsningar..

  1. 1. Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Andersson; Maria Dalerstedt; [2023-10-26]
    Nyckelord :Elevinflytande; fritidshem; delaktighet; inflytande; formellt inflytande; informellt inflytande; demokrati; ledarskap; Covid-19-pandemi;

    Sammanfattning : Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. LÄS MER

  2. 2. Stöd inom vuxenutbildningen : Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; vuxenutbildning; stöd;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). LÄS MER

  3. 3. “Livsfarligt! Men det är också bra träning.” : Förskollärares olika uppfattningar om hur den fysiska miljön och egna förhållningssätt påverkar lärande och utveckling i utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Hjelmqwist; Cecilia Kling; [2023]
    Nyckelord :utevistelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; förskolans gård; fenomenografi; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares olika uppfattningar kring fenomenet utomhusverksamhet i tre olika förskolor med skilda förutsättningar i den fysiska miljön. En fenomenografisk ansats har tillämpats, vilket syftar till att föra fram skilda erfarenheter och synsätt kring ett specifikt fenomen. LÄS MER

  4. 4. Den fria leken : Pedagogers förhållningssätt till begränsningar i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sejla Huseinbasic; Ajla Kovacevic-Jareb; [2023]
    Nyckelord :Begränsning; Foucaults maktteori; fri lek; förbjuden lek; lek; pedagogernas förhållningssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Arbetet vilar på en kvalitativ metod där studiens syfte är att undersöka pedagogernas förhållningssätt till begränsningar i den fria leken.  Vi har utfört intervjuer med olika pedagoger i förskolans verksamhet för att få en större inblick på vad som kan begränsa barnens fria lek och hur pedagogerna förhåller sig till de begränsningar som uppstår. LÄS MER

  5. 5. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER