Sökning: "Pitch and music theory"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Pitch and music theory.

  1. 1. Det absoluta gehörets betydelse i gehörsundervisning – En intervjustudie utifrån både elevers och lärares perspektiv på gymnasieskolan och musikhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julius Ekvall; [2023]
    Nyckelord :musik; instrument; ton; klang; pitch; absolut gehör; relativt gehör; music; tone; sound; absolute pitch; perfect pitch; relative pitch; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on ear training at secondary and university level where the phenomenon of absolute pitch is in focus. The study is partly from the perspective of two groups: students with absolute pitch, and teachers with experience teaching students with absolute pitch. LÄS MER

  2. 2. Sång i rätt stämning- Hur rent ska man egentligen intonera?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Fredrik Hagerberg; [2020]
    Nyckelord :Klassisk sång; intonation; interpretation; gehör; musikteori; Classical singing; music theory; Performing Arts;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag utforskat hur man som sångare kan tänka kring intonation. Under arbetet har jag gjort en litteraturstudie för att förstå matematiken och teorin bakom sångarens intonation. LÄS MER

  3. 3. Hur uppfattar gymnasielever funktionsanalys? : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Dennis Wiklund; [2020]
    Nyckelord :functional harmony; music theory teaching; Pitch and music theory; upper secondary school students; funktionsanalys; musikteoriundervisning; Gehörs- och musiklära; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Föreliggande självständiga arbete har sitt ursprung i en nyfikenhet på den praktiska potentialen i musikteoriundervisning på gymnasienivå. Enligt forskning blir musikteoriundervisning ofta teoretisk utan tydliga kopplingar till autentiskt musikutövande. LÄS MER

  4. 4. Betygssättning i gehör och musiklära - en studie ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Timothy Wetterlin; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Elevperspektiv; GeMu; Kunskapskrav; Musikpedagogik; Tolkning; Utbildningsvetenskap. Assessment; Educational Science; Interpretation; Knowledge Requirements; Music Education; Student Perspective.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande musiklärare på gymnasienivå har jag fått intresse för hur elever bedöms och betygssätts ute på skolor. Detta intresse har legat till grund för detta arbete och syftet med studien är att undersöka några skolors bedömningskriterier i ämnet Gehör och Musiklära och ta reda på elevers uppfattningar om, och erfarenheter av betyg och bedömning. LÄS MER

  5. 5. Kan höra men inte göra : en kvalitativ studie med grundad teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Rasmus Eriksson; [2019]
    Nyckelord :musikpedagogik; musikalitet; amusi; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Vad är musikalitet, musikalisk kunskap och musikaliska färdigheter? I denna studie har jag undersökt musiklärares åsikter på detta område. Har varje elev möjlighet att vara eller bli musikaliska och förvärva dessa färdigheter för att uppnå de lägsta godkända betygen? Amusi är en neurologisk funktionshämning som berör den perceptiva oförmågan att höra och förstå tonhöjd och rytm. LÄS MER