Sökning: "Planering av svenska som andra språk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Planering av svenska som andra språk.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs gärningspersoner beroende på kön? : En kritisk diskursanalys av hur svensk dags- och kvällspress porträtterar gärningspersoner utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Ida Larsson; Elin Persson; [2023]
    Nyckelord :gender theory; feminists’ theory; critical discourse analysis; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter; genusteori; feministisk teori; kritisk diskursanalys; Aftonbladet; Expressen; Svenska Dagbladet; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : Utifrån kritisk diskursanalys som metod och tillvägagångssätt har denna studie analyserat hur de rikstäckande nyhetstidningarna Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter porträtterar och beskriver kvinnan respektive mannen som gärningsperson med genusperspektivet som utgångspunkt. Studien har genomförts genom en jämförande analys av nyhetsartiklar utifrån två kända rättsfall, mordet i Arboga med Johanna Möller och Mohammad Rajabi samt styckmordet i Karlskrona med Anatoliy Pettersson och Leonard Höglind som gärningspersoner. LÄS MER

  3. 3. Att bereda för kollegialt lärande i en skola som förändras : En fenomenologisk studie om utländska lärares upplevelser av kollegialt lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för HumanIT (from 2013)

    Författare :Anela Ciber Jasarevic; [2022]
    Nyckelord :Immigrant teachers; phenomenology; collegial learning; educational leadership; Utländska lärare; fenomenologi; kollegialt lärande; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska lärarkåren har förändrats under de senaste åren. Fler lärare med olika utbildningsbakgrund har börjat arbeta i den svenska skolan. Detta skapar nya utmaningar för rektorn som den pedagogiska ledaren att leda och skapa förutsättningar för det kollegiala lärandet bland skolans pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar digitaliseringen den enskilde lärarensundervisning i ämnet Hem- och konsumentkunskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Victor Holm; [2022]
    Nyckelord :Digitization; digital tools; IT knowledge; Digitalisering; digitala verktyg; IT-kunskap;

    Sammanfattning : Svenska skolan har genomgått många förändringar, däribland inkluderingen av digitala hjälpmedel i undervisningen. Ökad användning av digitala verktyg ställer krav på lärarna, det vill säga att de måste öka sitt digitala kunnande i takt med utvecklingen. LÄS MER

  5. 5. ”Jag arbetar utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Eller gör jag det?” : En kvalitativ studie av ämneslärares språk- och kunskapsutvecklande arbete i ämnena svenska och svenska som andraspråk på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Baki Vatansever; [2022]
    Nyckelord :Language and knowledge development methods; swedish language teaching; genre pedagogy; the circle model; reading strategies; SIOP; educational planning; Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; svenskundervisning; genrepedagogik; cirkelmodellen; lässtrategier; SIOP; pedagogisk planering;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en djupare förståelse för hur svensklärare ställer sig till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och synliggöra lärarnas självförståelse i arbetssättet. Studien består av fyra intervjuer med svensklärare på mellanstadiet i Mellansverige som arbetar som ämneslärare. LÄS MER