Sökning: "Planering i skolarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Planering i skolarbete.

  1. 1. Lärares uppfattningar om genrepedagogik för andraspråkselever i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Bjällö; Cassandra Jönsson; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; cirkelmodellen; genrepedagogik; mellanstadiet; scaffolding; SFL; sociokulturellt synsätt; svenskämnet; ZPD;

    Sammanfattning : Flertalet av Sveriges skolor är idag mångkulturella, därför ligger det en stor vikt i att eleverna får en undervisning som fokuserar på språk- och kunskapsinlärningen. Studiens undersökningsområde innefattar därmed dels hur lärare arbetar med genrepedagogik som en undervisningsmetod i svenskämnet för andraspråkselever i årskurs 4 - 6, samt vilka för-och nackdelar lärare uppfattar att det finns med användandet av genrepedagogiken i svenskämnet för andraspråkselever i årskurs 4 - 6. LÄS MER

  2. 2. Här flödar kreativiteten? : En kvalitativ studie om kreativitet i högstadiets musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Fridolfsson; [2020]
    Nyckelord :kreativitet; skapande; musik; motivation; gyllene snittet; proximala utvecklingszonen; processfaser;

    Sammanfattning : Musik har i alla tider berört människor, musik antingen förenar människor eller leder till livliga diskussioner kring genrer och lyrikens innehåll. Musik har funnits i den svenska skolan sedan 1842 och har sedan länge en naturlig plats i vårt skolsystem. LÄS MER

  3. 3. Den hjärnvänliga utbildningen : Kognition, neuropsykiatrisk funktionsvariation och faktorer för skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nils Holm; [2018]
    Nyckelord :adhd; exekutiva funktioner; känsla av sammanhang; motivation; själv- reglering; skolprestationer; språkstörning;

    Sammanfattning : Idag är avklarad gymnasieutbildning en grundförutsättning för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden. Utan utbildning är risken stor för utanförskap och långvarig arbetslöshet, speciellt för de med någon form av neuropsykiatrisk funktionsvariation. LÄS MER

  4. 4. Elevers uppfattning av inflytande, delaktighet och medbestämmande i sin lärandesituation - en jämförelse mellan årskurs 5 och 9

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Styrdokument; medansvar; inflytande; planering; ut;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Efter avslutad utbildning på lärarprogrammet vid Göteborgs universitet har vi en lärarexamen som ger ossbehörighet att undervisa elever från årskurs 4 till årskurs 9. Vi har under utbildningstiden upplevt att det är storskillnad på elevers mognad och utveckling i de lägre och högre åldrarna. LÄS MER

  5. 5. "Tanken är bra..." : Om loggbokens användning i skolarbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Märit Thomsson; [2007]
    Nyckelord :loggbok; narrativ analys; kommunikation; reflektion; intervju; observation;

    Sammanfattning : Kommunikationen mellan lärare, elever och vårdnadshavare är en förutsättning för att arbetet på en skola ska fungera smidigt. Kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare anses som viktigt och det finns en rad hjälpmedel för att underlätta denna kommunikation. Jag har undersökt ett av dessa hjälpmedel – loggboken. LÄS MER