Sökning: "Pupils reading development"

Visar resultat 21 - 25 av 226 uppsatser innehållade orden Pupils reading development.

  1. 21. ”…då kan jag bara ta mobilen” : En studie om hur lärare och elever i årskurs 1 resonerar kring ljudböcker och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Katarina Svärd; Elin Jonasson; [2022]
    Nyckelord :Language development; language comprehension; listening comprehension; read-aloud; audiobook; illustrations; Språkutveckling; språkförståelse; hörförståelse; högläsning; ljudbok; illustrationer;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om elevers upplevelse och förståelse av högläsning. Syftet är att undersöka huruvida formatet på högläsningen, ljudbok eller fysiskt högläst text, påverkar elevernas förståelse för innehållet och intresset för att lyssna. LÄS MER

  2. 22. Kooperativt lärande i läs-, skriv- och språkutvecklingssyfte för elever med adhd och/eller autism i åk F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Kvist; Viktoria Larsson; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; adhd; autism; anpassning; svenskundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få vetskap om hur F-3-lärare anser att arbetsmetoden kooperativt lärande gynnar eller missgynnar läs-, skriv- och språkutvecklingen hos elever med svårigheter likt adhd och autism. Studien är av kvalitativ karaktär. LÄS MER

  3. 23. Att kunna bemästra hela verktygslådan : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässvårigheter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Granlund; Rebecca Bolin; [2022]
    Nyckelord :Sociocultural perspective; cultural tools; reading difficulties; Sociokulturella perspektivet; kulturella verktyg; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar i sin matematikundervisning för att tillgodose olika varianter av lässvårigheter. En kvalitativ metod med hjälp av intervjuer har använts för att kunna presentera ett resultat. LÄS MER

  4. 24. ”wow, vad bra du är på korta ord och vilket minne du har!” : En studie om hur förebyggande insatser och hälsofrämjande förhållningssätt kan påverka elever i språklig sårbarhet vid stadieövergången mellan årskurs 3 och 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Axelsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Stadieövergången mellan årskurs 3 och 4 kan vara särskilt sårbar för elever med lässvårigheter. För att lärare ska ha möjlighet att stödja elever i språklig sårbarhet krävs kunskaper om vad som är särskilt sårbart, vilka insatser som kan implementeras och hur elever gynnas av det. LÄS MER

  5. 25. Digitala verktygs effekter på elevers läs- och skrivutveckling : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nina Svensson; Anna Ewald; Annelie Andersson; [2022]
    Nyckelord :digital tools; literacy; primary school; digitala verktyg; läs- och skrivutveckling; lågstadiet;

    Sammanfattning : Läs- och skrivkunskaper är självklara och centrala delar kring elevernas lärprocesser genom grundskolan samtidigt som det uppmärksammas i både forskning och styrdokument. Införandet av teknik i både skolan och i samhället påverkar kunskapen och vad som är relevant att lära sig och hur. LÄS MER