Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Samhällskunskapslärares ämnesförståelse och prioriteringar : En kvalitativ studie om lärares ämnesförståelse och prioriteringar inom ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tinh Nguyen; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med egna erfarenheter av samhällskunskapslärare som jag har haft genom åren så har lärarna haft olika värderingar på vad som är viktigast för dem att lära ut. Det i sin tur kan alltså leda till att eleverna, med olika lärare, lär sig väldigt olika saker och olika mycket inom samhällskunskapen, därmed kan resultera att eleverna besitter på olika kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Gamification i undervisningen : en kvalitativ studie om gamification inom matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Filip Carlén; Roger Sellén; [2021]
    Nyckelord :gamification; spelifiering; matematik; motivation; didaktik; grundskola; kvalitativ undersökning; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien har som syfte att undersöka hur matematiklärare resonerar kring användningen av gamification utifrån ett undervisningsperspektiv. Studien genomfördes genom self reports där sex stycken lärare på tre olika skolor svarade på hur deras arbete påverkas av gamification. LÄS MER

  3. 3. Läsförståelsens viktiga roll : En undersökning av hur fyra lärare i årskurs tre arbetar med att främja elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Florina Peci; Johanna Christensson; [2021]
    Nyckelord :reading comprehension; reading strategies; reading comprehension strategies; motivation; fiction; primary school; reading fluency; reading ability; word decoding; teacher; Läsförståelse; lässtrategier; läsförståelsestrategier; motivation; skönlitteratur; lågstadiet; läsflyt; läsförmåga; ordavkodning; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fyra lärare arbetar för att främja elevers läsförståelse inom skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. Vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer och våra informanter består av fyra pedagoger som är verksamma i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Elevinflytande i musikämnet : Får eleverna vara med och påverka innehållet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Roger Johansson Thuné; [2021]
    Nyckelord :demokratiska värden; delaktighet; motivation;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att förbereda eleverna för att delta i vårt gemensamma samhälle. Läroplanen lyfter att ett sätt att jobba mot detta mål är genom att ge eleven inflytande för att motivera eleven att finna viljan att ta ansvar för sina studier. LÄS MER

  5. 5. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER