Sökning: "Sång och kroppen"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Sång och kroppen.

  1. 1. Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elisabeth Vingård; [2023]
    Nyckelord :singing teaching; imitation; voice ID; the singing voice; discourse theory; qualitative interview; sångundervisning; imitation; röst-id; sångrösten; diskursteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. LÄS MER

  2. 2. Kroppen som instrument : Metoder, utmaningar och möjligheter

    L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz; Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lina Nyberg Ljungqvist; [2021]
    Nyckelord :jazzsång; improvisation; pedagogik; samspel; kritik;

    Sammanfattning : Denna text är ett självständigt arbete som genomfördes inom ramen för den högskolepedagogiska kursen på Kungliga Musikhögskolan (KMH) läsåret 2020/2021. Syftet med arbetet är att, med ett högskolepedagogiskt perspektiv, belysa ämnet jazzsång med utgångspunkt i såväl mina egna som andras uppfattningar om ämnet. LÄS MER

  3. 3. Så tuktas en knödel. Tre sångpedagogers syn på tungans funktion i klassisk sång.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Idil Alpsoy; [2020]
    Nyckelord :tunga; tungspänningar; sångteknik; resonans; sångmetodik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik tongue; tongue tensions; vocal technique; resonance; vocal pedagogy; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre klassiska sångpedagoger på avancerad nivå ser på tungans funktion och hur de diagnostiserar, analyserar och arbetar med oönskade tungspänningar. Ett övergripande syfte är även att undersöka om det går att urskilja ett mönster i sångpedagogernas syn på arbetet med tungan och tungspänningar. LÄS MER

  4. 4. "Där ord fallerar, kan ljud oftast tala" : Stamning och sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maja Hillered; [2019]
    Nyckelord :språkundervisning och sång; sångmetodik; musik och språk; språkproblem; andningsteknik; anspänning; avslappning;

    Sammanfattning : Stamning är en talstörning som cirka en procent av världens befolkning har. Stamning uttrycks olika hos olika individer och det finns inte enig forskning om vad ursprunget är. Studien handlar om de fysiologiska och emotionella skillnaderna mellan ett stammande tal och sång, samt om hur sång kan påverka stamning. LÄS MER

  5. 5. Sjunga och dansa matematik : En kartläggning över lärares användning av sång, rytm och dans i deras matematikundervisning i årskurserna F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ericsson; [2019]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; integration; mönster; taluppfattning; transdisciplinärt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning som undersöker om lärare i årskurserna F-3 använder sig av estetiska lärprocesser integrerat i sin matematikundervisning och i så fall hur de har arbetat med det. Detta undersöks med bakgrund av att läroboken är dominerande i matematikundervisningen och elever ska få en undervisning som är varierande, motiverande och som väcker en nyfikenhet. LÄS MER