Sökning: "Södertörns högskola essä 2015"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola essä 2015.

  1. 16. Är det meningsfullt med samling? : en vetenskaplg essä om pedagogens makt och praktiska klokhet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Binnefors Camilla; [2015]
    Nyckelord :Preschool; circle time; power; routines; practical knowledge; fronesis; Förskola; samling; makt; rutiner; praktisk klokhet; fronesis;

    Sammanfattning : Essän handlar om samlingen i förskolan där jag har utgått från ett dilemma där ett barn blir utskickad från samlingen för att hen inte kan sitta still och behålla fokus. Då jag betraktar denna situation utifrån börjar jag reflektera kring om det är rätt av oss pedagoger att utesluta barn från samlingen. LÄS MER

  2. 17. När sitt bästa inte är bra nog : En essä om att stå mellan kollegor och chef på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Caroline Lundqvist Moberg; [2015]
    Nyckelord :Child security; Risks; Tacit knowledge; Professional role; Leadership; Preschool; Curriculum; Approach; Barnsäkerhet; Risker; Tyst kunskap; Arbetsroller; Ledarskap; Förskola; Läroplan; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med den här essän är att synliggöra svårigheter i förskolans värld. I förskolan är man omgiven av människor med olika bakgrunder, kunskaper och erfarenheter. Jag som pedagog, ska kunna förhålla mig professionellt till medarbetare, föräldrar och ledning. LÄS MER

  3. 18. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER

  4. 19. Förälder och pedagog : En essä om när personliga erfarenheter träder in i yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Louise Thörnrin; [2015]
    Nyckelord :Pre-school teacher; special needs education; autism; exposed parents; fronesis; Förskollärare; specialpedagogik; autism; utsatta föräldrar; fronesis;

    Sammanfattning : In the essay, the balance between being an educator and a mother of a child with autism is explored in respect to how the roles might influence the actions of a pre-school teacher. Writing is used as a method of reflection, it gives the teacher a chance to take a step back and view her practical experiences from a novel perspective; conclusions are recounted throughout the teachers narrative. LÄS MER

  5. 20. Visa mig vägen : Kommunikation, reflektion och processer som metod i arbetet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annica Fleming Jeppesen; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Min essä beskriver några händelser en typisk dag på förskolan som vikarie och om hur arbetet ofta bedrivs i tysthet, genom praktik och erfarenhet. Jag visar hur det kan vara att arbeta utan att ha bestämda metoder och riktlinjer. LÄS MER