Sökning: "Södertörns högskola essä 2015"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola essä 2015.

  1. 21. Förändring som väckte känslor, när olika världar möts : en essä om samverkan i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sanna Agneby Pitkonen; [2015]
    Nyckelord :Preschool; Parents; Understanding; Communication; Collaboration; Professionalism; Förskola; Föräldrar; Förståelse; Kommunikation; Samarbete; Professionalitet;

    Sammanfattning : This essay deals with the complexity that I perceive in the collaboration processes between preschool and parents. In the essay I present my interpretation of two self-perceived situations where my experience has been that the cooperation has not worked satisfactorily for either part. LÄS MER

  2. 22. Kommunikation i möten : Två blivande förskollärares reflektioner över samtalets svårigheter med föräldrar och kollegor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lotta Lindelöf; Malin Wistmarker; [2015]
    Nyckelord :preschool; conversational methods; communication; meetings and conversations; professionalism; past experience; feelings; förskola; samtalsmetodik; kommunikation; möten och samtal; professionalitet; erfarenheter; känslor;

    Sammanfattning : This essay deals with the various difficulties that can arise in conversations and meetings with parents and colleagues in the preschool world. The essay is based on two self-perceived stories that culminate in dilemmas that are difficult to assess, where our own actions come into question. LÄS MER

  3. 23. Dokumentationens närvaro : En essä om att dokumentera etiskt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Åsa Lindsjöö; [2015]
    Nyckelord :preschool; documentation; pedagogical documentation; influence of the children; ethics; power; review ability; practical knowledge; presence of the preschool pedagogue; reflection; förskola; dokumentation; pedagogisk dokumentation; barns inflytande; etik; makt; omdömesförmåga; praktisk kunskap; pedagogens närvaro; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen använder essä som kvalitativ metod för att undersöka ett dilemma som utspelar sig i flera gestaltade berättelser utifrån mina egna erfarenheter. De beskriver de dokumentationskrav i förskolans läroplan som påverkar mig. LÄS MER

  4. 24. Lotta bara bråkar : en utforskande essä om leken och dess förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Martin Therus; [2015]
    Nyckelord :play; play theory; communication; preschool teacher; empathy; peer cultures; lek; lekteori; kommunikation; förskolepedagog; empati; kamratkulturer;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to explore why some children are having a hard time playing together with other children, while others have the ability to play for a long time without interruptions due to conflicts. The stepping stone to this essay has been my thoughts concerning play, which has been inspired foremost by Birgitta Knutsdotter Olofsson. LÄS MER

  5. 25. Lycklig är den, vars arbete är en lek : Att skapa lust och undvika lustfällor i musiklekandet med förskolebarn

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Kerstin Fagerberg; [2015]
    Nyckelord :Practical knowledge; playfulness; the essence of play; the practice of play; teaching in the preschool; musical toys; verbosity; desire traps; music education; Original play; spirituality; tacit knowledge; pedagogy of joy; Praktisk kunskap; leklust; lekens väsen; lekfullhetens praktik; undervisning i förskolan; musikaliskt lekmaterial; longör; lustfällor; musikpedagogik; tumlalek; andlighet; tyst kunskap; glädjens pedagogik;

    Sammanfattning : Med hjälp av denna vetenskapliga essä undersöker jag hur man kan uppmärksamma och värna leken och glädjen i musicerandet med förskolebarn. Detta belyser jag inte enbart ur barnens perspektiv utan även ur mitt eget och mina kollegors. LÄS MER