Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Estetiska vägar mot språket : En undersökande essä om estetiska lärprocessers påverkan på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Hannesdotter Nordlöf; [2015]
    Nyckelord :Preschool; language development; multilingualism; esthetic learning processes.; Förskola; språkutveckling; flerspråkighet; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : My purpose with this essay is to examine the relationship between esthetic learning processes and language development to find good practices in my work with multilingual children. In my report, I describe a few activities from my work as a preschool pedagogue in a multicultural area, with a large group of children where age and knowledge of Swedish varies. LÄS MER

  2. 2. Samlingen : Tvång eller valfrihet?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Ungman; [2015]
    Nyckelord :Circle time; Childrens influence; power relations; norms; ethics; Samling; barns inflytande; maktrelationer; normer; etik;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka frågor kopplade till samlingens roll på förskolan och det dilemma som pedagoger ställs inför då barn inte vill delta. Det undersökningsmaterial som essän utgår från är en självupplevd samlingssituation, skriven som en berättelse. Denna situation är komplex och väcker många frågor. LÄS MER

  3. 3. "Sara vill inte att jag sak vara med" : En vetenskaplig eddä om värdegrundsarbete i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fernanda Calace Cardeo; [2015]
    Nyckelord :Preschool; democracy; values; power; norm; peer culture; conflict management; bullying; Förskola; demokrati; värdegrund; makt; normen; kamratkulturer; konflikthantering; mobbning;

    Sammanfattning : Min essä bygger på tre egenupplevda händelser som speglar den verklighet som jag möter i min vardag som förskollärare. De två första handlar om hur ett barn utesluter och rent av mobbar ett annat barn. Jag har svårt att vara passiv i dessa situationer och vet inte om jag har agerat rätt. LÄS MER

  4. 4. Rörelse i förskolan : En essä skriven för att fördjupa ämneskunnandet och vinna insikt om olika förutsättningar för barns rörelse inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Gjersvold; [2015]
    Nyckelord :Motion; preschool; running; wild play; stress; influence; gender patterns; large groups of children; practical knowledge; Rörelse; förskola; spring; vild lek; stress; inflytande; könsmönster; stora barngrupper; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna essä tar sin utgångspunkt i två självupplevda händelser som speglar varandra i form av kaosartat spring inomhus och strukturerad rörelseaktivitet utomhus. Händelserna skapar starka motsatta känslor inom mig och jag undrar varför jag anser att det ibland är okej att röra på sig och ibland inte. LÄS MER

  5. 5. För vems skull? : en essä om förhållningsätt, ansvarstagande och praktisk kunskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Elin Blomster Mossberg; Malin Blomster; [2015]
    Nyckelord :Responsibilities; democracy; respect; preschool; attitude; practical knowledge; Ansvar; demokrati; respekt; förskola; förhållningssätt; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Denna essä undersöker hur skillnader mellan pedagogers och föräldrars uppfattning av förskolans verksamhet kan påverka synen på vad som är en intressant och meningsfull vardag för barnen, samt hur barns kompetens och deras rätt till medbestämmande tas till vara. Essän utgår från två verkliga och egenupplevda berättelser som ligger som grund för vårt reflekterande och vidare lärprocess. LÄS MER