Sökning: "Södertörns högskola essä 2015"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden Södertörns högskola essä 2015.

  1. 6. En elev som till slut exploderar : En vetenskaplig essä om praktisk kunskap vid problemskapande beteende

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jonas Anderö; [2015]
    Nyckelord :practical knowledge; challenging behavior; learning disabilities; ethics; reflection; perspective; autism; praktisk kunskap; problemskapande beteende; särskola; etik; reflektion; perspektiv; autismspektrum;

    Sammanfattning : This scientific essay starts in a story where you get to follow me in my work by three situations with creative problem behavior at the special school where I work. The story culminates in a dilemma where I ask myself questions about how I look at my actions and my thoughts about the student. LÄS MER

  2. 7. Berättelsen om estetiska processer utanför konstens rum : Estetiska lärprocesser innom högre utbildning

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Jeanette Roos; [2015]
    Nyckelord :aesthetic processes of learning; theatre; drama; pedagogy; creativity; creative processes; art within the academy; practical knowledge; estetiska lärprocesser; teater; drama; pedagogik; kreativitet; kreativa processer; konst inom akademin; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna vetenskapliga essä undersöker estetiska lärprocesser med inriktning mot teater och drama inom högre utbildning ur ett fenomenologiskt perspektiv. Essän studerar i första hand hur konstnärliga och pedagogiska processer kan mötas i en akademisk kontext. LÄS MER

  3. 8. Varför viskar vi : en essä om pedagogers svårigheter att bemöta och samtala om barns sexualitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Paloma Leal Hensman; [2015]
    Nyckelord :Childrens´s sexuality; explorative play; shame; preschool; girls sexuality; norms; teachers role; Barns sexualitet; undersökningslek; skam; förskola; flickors sexualitet normer; pedagogrollen;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag funderat på de svårigheter som uppstår när barn på förskolan uttrycker sin sexualitet och visar intresse för kroppens genitalier genom undersökninglekar. Med hjälp av relevant litteratur, har jag studerat vad begreppet barns sexualitet innebär. LÄS MER

  4. 9. Livets berättelser : En reflekterande undersökning om berättelsens roll i coachens praktiska kunskapsutövande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Tine Winther Olsson; [2015]
    Nyckelord :narrative; identity; searching for meaning; narrative approach; listening; diagnoses.; berättande; identitet; meningsskapande; narrativt förhållningssätt; lyssnade; diagnoser.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä har jag låtit mina tankar kring livsberättelser, möta författare,filosofer, psykologer och litteraturvetares, tankar om berättelsens makt i individens liv ochskapandet av identitet. Vilka berättelser väljer jag att berätta för andra och hur påverkar deberättelserna synen på mig själv? I denna essä, finns ett smakprov på hur jag i arbetet medindivider, använder mig av traditionella berättelser, som sagor, myter och legender, för attskapa en begriplig ram i en annars oordnad tillvaro. LÄS MER

  5. 10. Tid för demokrati? : En vetenskaplig essä om delaktighet, ansvar och val i förskolan varje ny dag, år efter år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ulrica Claesson; [2015]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; time; choice; children; adults; preschool curriculum; Demokrati; delaktighet; inflytande; tid; val; barn; vuxna; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Den här essän handlar om hur jag under min erfarenhetsbaserade förskollärarutbildning blivit alltmer tvivlande och kritisk till hur jag och mina kollegor konkretiserar demokratiuppdraget i förskolans läroplan. Essäns kärna finns i relationen mellan barns tankar och idéer här och nu och pedagogers fasta och styrande ram för hur dagarna ska se ut. LÄS MER