Sökning: "Skola på vetenskaplig grund"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden Skola på vetenskaplig grund.

  1. 1. Statliga rektorsprogrammet och dess kunskapsinnehåll

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Joakim Magnusson; [2023]
    Nyckelord :The Swedish National Leadership Training Programme; horizontal and vertical knowledge discourse; knowledge; higher education; pedagogy; Rektorsprogrammet; horisontell och vertikal kunskapsdiskurs; kunskap; högre utbildning; pedagogik;

    Sammanfattning : The study highlights the knowledge content of the Swedish National Leadership Training Programme based on Basil Bernstein's conceptual apparatus. The aim is to investigate what knowledge is offered to the principal through studies at the state-regulated principal's program. LÄS MER

  2. 2. “Läsning får ju aldrig bli bara ett värdegrundsarbete”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Futvoye; Amanda Viklund; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; mångkultur; interkultur; etnocentrism; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogisk kompetens; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ intervjustudie som har genomförts och analyserats utifrån en fenomenografisk metodansats. Vi redogör för vad som menas med mångkultur och interkultur samt begrepp som etnocentrism, assimilering, integration och inkludering. LÄS MER

  3. 3. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om förstelärares villkor för professionell utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Philip Wilson; [2022]
    Nyckelord :Research; music; collegial cooperation; lead teacher; planning; hermeneutic; interview.; Forskning; förstelärare; musik; kollegialt samarbete; planering; hermeneutik; intervju.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra förstelärare inom musiks upplevelser av deras förutsättningar för professionella praktiker och deras uppfattning om professionell utveckling. Genom en kvalitativ intervjustudie utfrågas tre individer. Studien använder ett hermeneutiskt perspektiv som utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Det transspråkande klassrummet - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om transspråkande som arbetssätt för att stärka flerspråkiga elevers lärande i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Fahima Khan; Fleege Lina; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; translanguaging approaches; multilingualism; multilingualism as a resource; scaffolding; swedish compulsary school; grades 4–6; transspråkande; transspråkande arbetssätt; flerspråkighet; flerspråkighet som resurs; scaffolding; svensk grundskola; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle har den språkliga situationen inom svenska skolan förändrats markant de senaste åren och allt fler elever är flerspråkiga med olika förstaspråk. Som lärare är det viktigt att ta del av aktuell forskning för att på en vetenskaplig grund kunna göra val av arbetssätt för att utveckla kunskaper på ett inkluderande sätt hos alla elever. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta språkutvecklande för att främja läsförmågan : En litteraturstudie om språkutvecklande arbete för att utveckla flerspråkiga elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Max Ostrelius; Johan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutvecklande; läsförmåga; undervisningsstrategier; ämnesbaserad språkundervisning;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie belyser vilka möjligheter som språkutvecklande undervisningsstrategier och ämnesbaserad språkundervisning har för att främja flerspråkiga elevers läsförmåga. I ett mångkulturellt samhälle behöver skola och lärare se till att alla elever får möjligheten att utveckla sitt språk. LÄS MER