Sökning: "Skolverket Socialkonstruktivism"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Skolverket Socialkonstruktivism.

  1. 1. ”Vi måste se till barnets hela dag” : En kvalitativ studie om samverkansmöjligheterna mellan fritidshem och elevhälsan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Pettersson; Sofie Gillberg; Terese Eneman; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; elevhälsa; elevhälsoteam; samverkan; fritidslärare; yrkesroll; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Skolverket har slagit fast att alla som arbetar i skolan ska samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. För många elever innebär skoldagen mer än den obligatoriska undervisningen i klassrummet eftersom de spenderar många timmar på fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Elevinflytande baserat på ålder : Ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Christopher Hafvervik; Zaid Ali Naeem; [2020]
    Nyckelord :Elevinflytande; demokrati; Learning by doing; empowerment; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöker vi genom en kvantitativ analysmetod, elevinflytande utifrån elevers perspektiv. Undersökningens syfte är att ta reda på ifall elevinflytande ökar med åldern vilket det ska göra enligt Skolverket. LÄS MER

  3. 3. “Alla platsar ju inte i skolmiljön om man säger så” En undersökning om hur fritidslärare talar om barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Sundberg; Åsa Håkansson; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; normer; socialkonstruktivism; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur fritidslärare talar om barn utifrån normer och tolerans. I läroplanen för grundskolan står det att skolans värdegrund och uppdrag är en likvärdig utbildning (Skolverket rev. LÄS MER

  4. 4. “Det heter ju HBT...Q, va?” - en kvalitativ studie om sexualundervisningens förhållningssätt till heteronormen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sophia Svenjeby; Angelica Timonen; [2015-06-15]
    Nyckelord :Sex och samlevnad; heteronormen; genus; HBTQ; queerteori;

    Sammanfattning : I dagens samhälle existerar en mängd normativa föreställningar kring kön och sexuell läggning. Det finns tydligt bestämda ramar för vad som ingår i normen, samt vad som faller utanför och därmed stämplas som normavvikande. Idag genomsyras fortfarande hela samhället av heteronormativa antaganden. LÄS MER

  5. 5. En studie kring lärares uppfattningar om matematikboken och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jesper Olofsson; Carl Nielsen; [2015]
    Nyckelord :bedömning; matematikbok; formativ bedömning; summativ bedömning; klassrum; kvalitativa intervjuer; undervisning; socialkonstruktivism; läromedel;

    Sammanfattning : Ambitionen med detta arbete är att undersöka huruvida det finns något mönster mellan användandet av matematikboken och de bedömningsprocesser som sker i skolan. Flera forskare och rapporter (Johansson, 2006; Löwing; 2004; McDuffie & Mather, 2006, Skolverket 2003) pekar på att matematikboken har en väldigt central roll i undervisningen i skolan och att de bedömningar som oftast gjordes var summativa bedömningar i samband med prov eller diagnoser. LÄS MER