Sökning: "Sociala belöningar"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden Sociala belöningar.

  1. 11. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER

  2. 12. Inre och yttre motivationsfaktorer som påverkar unga arbetstagare

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Backlund; [2020]
    Nyckelord :Internal and external motivational factors; work motivation; gender; Inre och yttre motivationsfaktorer; arbetsmotivation; kön;

    Sammanfattning : En förutsättning för att möta de krav som råder på arbetsmarknaden för unga arbetstagare är att inneha arbetsmotivation. Arbetsmotivation är ett samlingsnamn för faktorer som påverkar människans sätt att agera i olika situationer och kan delas in i inre och yttre motivation. LÄS MER

  3. 13. #Pluggar: designprinciper för att stävja akademisk prokrastinering via sociala nätverkssidor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Nina Lyszczarz; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Personer som prokrastinerar på akademiska uppgifter tenderar att göra detta via sociala nätverkssidor, främst i en smartphone. Grunden i att förändra ett beteende är att vara medveten om det och förstå vad som behöver förändras, vilket är möjligt med hjälp av självmonitorering. LÄS MER

  4. 14. Vilka faktorer motiverar högstadieelever till skönlitterär läsning i skolämnet svenska? : En studie utifrån högstadieelevers perspektiv om läsmotivation inom skönlitterär läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Socialantropologi

    Författare :Ellen Hermansson; [2019]
    Nyckelord :läsmotivation; högstadiet; skönlitteratur; skönlitteraturläsning;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsförståelsen hos de svenska skolbarnen ökar, men ändå talas det om att vi som lärare måste hjälpas åt att försöka motivera elever till att läsa mer, då läsmotivationen saknas. Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka vad den svenskämnesdidaktiska forskningen säger om läsmotivationen hos högstadieungdomar i skönlitterär läsning. LÄS MER

  5. 15. Icke-finansiella belöningar : Icke-finansiella belöningars påverkan på medarbetares arbetstillfredsställelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Godin; Ida Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Reward system; non-financial reward; motivation; job-satisfaction; Belöningssystem; icke-finansiella belöningar; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Tidigare forskning tyder på att det är viktigt med icke-finansiella belöningar för att uppnå inre motivation och arbetstillfredsställelse hos medarbetare. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för om medarbetares arbetstillfredsställelse påverkas av icke-finansiella belöningar med avseende på karriärutveckling och flexibelt arbete. LÄS MER