Sökning: "Traditionellt perspektiv"

Visar resultat 11 - 15 av 307 uppsatser innehållade orden Traditionellt perspektiv.

  1. 11. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  2. 12. Att byta till gröna tak - En jämförelse av ekonomiska och ekologiska fördelar gentemot traditionella tak

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi; Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Ida Gustafsson; Stina Hellqvist; [2023]
    Nyckelord :Gröna tak; sedumtak; ekosystemtjänster; gröna tak och solceller.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Frågeställningar: - Är det gynnsamt att byta till gröna tak på befintliga byggnader i tätbebyggda städer? - På vilket sätt gynnar gröna tak samhället? - Hur skiljer sig kostnaderna mellan ett traditionellt tak och ett grönt tak? - Varför läggs det inte gröna tak på befintliga byggnader i större omfattning? Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det är gynnsamt att byta taket på befintliga byggnader i tätbebyggda städer till gröna tak, ur sociala, ekologiska och ekonomiska aspekter. Vi vill med studien undersöka möjligheter och svårigheter med att byta till gröna tak på befintliga byggnader, och på så vis få en klarare insyn till varför det inte görs mer och vad som eventuellt kan förändras för att fler ska byta till gröna tak. LÄS MER

  3. 13. Konstvetenskap och genus i skolans bilddidaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Sofie Arfwidson von Röök; [2023]
    Nyckelord :bilddidaktik; feminism; konstvetenskap; kanon; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker konstvetenskapens roll för bildämnets utveckling och nutida utformning. Vad har skolan tagit med sig från konsthistorien i pedagogiken och didaktiken och hur har konstvetenskapen påverkat utformningen av ämnet? Den teoretiska utgångspunkten är grundad i feministisk konstanalys. LÄS MER

  4. 14. Läraretik i matematikundervisning : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Gustafsson; Marina Barkho; [2023]
    Nyckelord :Etik; matematik; läraretik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Ur ett historiskt perspektiv är ett traditionellt problem för matematikämnet att det anses som”rent” och är fritt från etiskt och socialt ansvar, ett ämne där etik inte förekommer (Chiodo &Clifton 2018). Således ställdes frågan om det verkligen kan vara på det sättet även 2023? Följande arbete är en kunskapsöversikt vars syfte är att belysa forskning som kännetecknar etik inom matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER