Sökning: "Viktoria Bengtsson"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Viktoria Bengtsson.

  1. 1. Att möjliggöra elevinflytande inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :curriculum; democracy; elementary school; hermeneutic; participation; student influence; social studies education; sociocultural perspective; teacher-student relationship; demokrati; delaktighet; elevinflytande; grundskola; hermeneutik; lärare-elevrelation; läroplan; samhällsorienterande ämnen; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I läroplanen står det att lärarna har ett ansvar att föra in elevinflytande i undervisningen men då styrdokumenten inte skriver fram hur detta ska möjliggöras i praktiken, kan detta skapa en osäkerhet hos lärarna hur de ska välja att möjliggöra detta i undervisningen. Utifrån tidigare forskning kan vi utläsa att lärarna uttrycker elevinflytande som en svårighet då detta blir upp till var och en att tolka. LÄS MER

  2. 2. Fenomenet läsläxa : En kvalitativ studie om årskurs 1-3 lärarnas erfarenheter kring fenomenet läsläxa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Bengtsson; Emmie Arvidsson; Viktoria Andersson; [2023]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; läsutveckling; mängdträning; hemförhållande; läxhjälp;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka åtta verksamma lärares erfarenheter, syfte och utformning av läsläxan. Läsläxan har en lång tradition i skolan, vilket gör att flera lärare idag ser den som ett självklart komplement till skolan. LÄS MER

  3. 3. Nyckeln till läsutveckling : En undersökning om läsläxans bidragande faktor till elevernas läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Andersson; Emmie Arvidsson; Linnea Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Läsläxa; läxa; elev; grundskola; lärarskicklighet; läsutveckling;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vad tidigare forskning visar kring hur läsläxan bidrar till elevernas läsutveckling och hur man främjar läsutvecklingen hos eleverna. I skolan finns det en lång tradition av att ge ut läxor till eleverna, och läsningen är en av de grunder som är viktigast att få med sig från grundskolan in i framtiden. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbetssätt inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :cooperative learning; curriculum; democracy; feedback; John Dewey’s theory of education; language development; negative effects; ontology; pragmatism; school strategies; social interaction; standpoint theory; teaching strategies; zone of proximal development ZPD .; kooperativt lärande; pragmatism; proximala utvecklingszonen; scaffolding; socialt samspel; språkutvecklande;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt är syftet att undersöka hur det sociala samspelet jämfört med ettpragmatiskt förhållningssätt kan främja språkutveckling i SO-undervisningen. Detta hargenomförts genom att jämföra olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna vi valde att undersöka,hämtades från olika databaser, Ebsco, Eric och Google Scholar. LÄS MER

  5. 5. Mer matematik och mindre svenska på matematiklektionerna : En kvalitativ studie om vilka förutsättningar som kan utveckla elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Alyhr; Malin Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Elever; lärare; matematikundervisning; resonemangsförmåga och uppgifter.;

    Sammanfattning : Det finns ett samband mellan elevers läsförståelse och deras prestationer på matematiklektionerna. Matematikundervisningen i svenska skolor bygger till stor del på att eleverna arbetar enskilt i sina läroböcker. Undervisningen bygger då på att eleverna kan läsa och förstå de skriftliga instruktioner som ges. LÄS MER