Sökning: "adults with intellectual disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden adults with intellectual disabilities.

  1. 1. Övergången mellan skola och sysselsättning : En kvalitativ studie om myndigheters arbete för att säkerställa att unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning inte ska falla mellan stolarna i övergången mellan skola och sysselsättning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Tilda Svensson; Maja Johansson; [2024]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; falla mellan stolarna; arbete; sysselsättning; följder; samverkan; Arbetsförmedling; Anpassad gymnasieskola; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Previous studies show that different groups of people fall between the cracks and that is a problem in society. One of these groups that tend to fall between the cracks are people with intellectual disabilities, since the transition between school and occupation is especially hard for the targeted group. LÄS MER

  2. 2. Augmented Reality-spel för att motverka social isolering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Egil Österlind; Axel Ingelsson Fredler; [2023]
    Nyckelord :Augmented Reality; Intellectual Disability; Autism; Development of social interactions; Adult individuals; Social isolation; Augmented Reality; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Utveckling av sociala interaktioner; Vuxna individer; Social Isolering;

    Sammanfattning : hälsotillstånd. Individer med intellektuell funktionsnedsättning, autism, eller båda nedsättningar, har ofta högre risk att hamna i social isolering än individer utan dessa funktionsnedsättningar. LÄS MER

  3. 3. Att undervisa individintegrerade grundsärskoleelever i grundskoleklass : Fem grundskollärares erfarenheter av att anpassa undervisningen i årskurserna 1-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Li; [2023]
    Nyckelord :Intellectual disability; teaching policy; school law; integration; inclusion; elementary special school; Intellektuell funktionsnedsättning; utbildningspolicy; skollag; integrering; inkludering; grundsärskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with knowledge of how five elementary school teachers in practice implement policy regarding individually integrated elementary special school students in their teaching. The questions are: How do the five teachers reason about the teacher’s role in working with individually integrated students? How do the teachers reason about adapting the teaching for individually integrated students?  To find teaching strategies that are seen as beneficial for learning and to identify challenges in the context the research review focused on the topic of inclusion and integration for students with intellectual disabilities. LÄS MER

  4. 4. Vägen till arbete för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning : Möjligheter och hinder på arbetsmarknaden – En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nuradin Mohamed Nur; Samsam Mohamud; [2023]
    Nyckelord :Labor market; living conditions; young adults with intellectual disabilities ID ; employers; stigmatization; exclusion; the transition from upper secondary school to working life.; Arbetsmarknaden; livsvillkor; unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning IF ; arbetsgivare; stigmatisering; exkludering; övergången från gymnasiesärskola till arbetslivet;

    Sammanfattning : Att ha ett lönearbete är centralt för individens tillvaro och identitet. En av grupperna i samhället som har det svårast att etablera sig på arbetsmarknaden är individer med funktionsnedsättning. LÄS MER

  5. 5. ”De är inte här, så var är de?” : -En kvalitativ studie om professionellas perspektiv och erfarenheter i arbetet med intellektuellt funktionsnedsatta personer som har utsatts för våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Josefine Sommarström; Monika Valanciene; [2023]
    Nyckelord :Social work; public sector; non-profit sector; domestic violence; adults with intellectual disabilities; the perspectives of professionals; Socialt arbete; offentlig sektor; ideell sektor; våld i nära relation; vuxna med intellektuell funktionsnedsättning; professionellas perspektiv;

    Sammanfattning : Personer med intellektuella funktionsnedsättningar är en extra sårbar grupp i frågan om att utsättas för våld i nära relation. Denna uppsats syftar till att undersöka professionellas perspektiv och upplevelser i arbetet med våldsutsatta vuxna som också har en intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER