Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Lärares attityder gentemot elevfrånvaro i gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Rebecka Viklund; Sofia Olsson; [2023]
    Nyckelord :Frånvaro; gymnasiet; lärare; attityd; inställning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka gymnasielärares attityder mot elevfrånvaro i svenska gymnasieskolor. Studiens frågeställning var “Hur ser gymnasielärares attityder till elevfrånvaro ut?”. LÄS MER

  3. 3. Känslor i arbete? : En kvalitativ intervjustudie om chefers känslomässiga stöd till personal som arbetar med lågaffektivt bemötande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jonatan Duregård; Isis Persson Pinon; [2023]
    Nyckelord :manager; emotional work; LSS; low affective treatment; psychosocial work environment; chef; emotionellt arbete; LSS; lågaffektivt bemötande; psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom vård- och omsorgsarbete där utmanande beteende förekommer ställs höga krav på brukarnära personal att arbeta lågaffektivt. Detta innebär att reglera sina känslor och anpassa sin egen affekt efter den enskildes affektnivå för att minska risken för konflikter och ohälsa hos den enskilde. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar och strategier om att stötta barns känslor : -En kvalitativ studie om förskollärares icke-verbala kommunikation för att stötta barns känslomässiga reglering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Aleksandra Bengtsson; Rebecca Lundahl; [2023]
    Nyckelord :Affect; emotional regulation; non-verbal communication; perceptions; preschool teachers; strategies; support; Affekt; förskollärare; icke-verbal kommunikation; känslomässig reglering; strategier; stöttning; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärares strategier och uppfattningar till deras icke-verbal kommunikation för att stötta barns känslomässiga reglering, hos de barn som är 1–2 år som inte har ett utvecklat talspråk. Anledningen till studien är att förstå och undersöka hur betydelsefullt det är att besitta en fungerande kommunikation mellan förskollärare och barn. LÄS MER

  5. 5. Intervallic Semiosis: an Exploration of Valence and Pitch

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Johan Wåhlander; Viktor Billberg; [2023]
    Nyckelord :music; affect; valence; arousal; constructionism; emotion; intervallic semiosis; musik; affekt; valens; aktivitet; konstruktionism; emotion; känslor; intervallisk semiosis;

    Sammanfattning : A map of connections between musical features and musical expression have been much sought-after. Unveiling a system behind the musical expression humans achieve and perceive intuitively could benefit a range of human activities including musical composition, therapy, and computer science. LÄS MER