Sökning: "ambivalens teori"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden ambivalens teori.

  1. 21. Inte rasist, men... En kvalitativ diskursanalytisk studie av högerpopulistiska retoriska strategier och skapandet av ett positivt vi och ett negativt dem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Clara Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Kalkylerad ambivalens; diskursanalys; högerpopulism; Sverigedemokraterna; topiker; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Trots att Sverigedemokraterna anklagas från flera håll för att driva en diskriminerande politik har väljarstödet fortsatt öka sen de kom in i riksdagen 2010. En diskursanalytisk teori påvisar hur högerpopulistiska partier använder sig av en kalkylerad ambivalens för att kommunicera dubbla budskap till sina åhörare. LÄS MER

  2. 22. En kvalitativ studie om fältarbetares upplevelse av sin yrkesidentitet och profession

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ladän Heidari; [2020]
    Nyckelord :Socialt arbete; Yrkesroll; Profession; Yrkesidentitet; Fältarbete; Uppsökande socialt arbete; Interprofessionellt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som syftat till att undersöka fältarbetarens syn på sin yrkesroll samt hur fältarbetaren ser på professionalitet inom fältyrket. Studien har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med sex stycken socionomer som arbetar som fältarbetare med inriktning mot ungdomar, i tre olika områden i Stockholms län. LÄS MER

  3. 23. Kommodifierad feminism - "inte fördelaktigt, men inte uteslutande problematiskt" - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors meningsskapande av marknadsföring av feministiska budskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Katarina Curran; Louise Sandqvist; Ingrid Wikehult; [2019-07-01]
    Nyckelord :Ambivalens; autenticitet; feminism; kommersialisering; kommodifierad feminism; marknadsföring; meningsskapande; postfeminism; symbolisk konsumtion;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra till en djupare förståelse kring fenomenet kommodifierad feminism och unga kvinnliga feministers meningsskapande kring fenomenet. Teori: Meningsskapande, postfeminism, symbolisk konusmtion. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 24. DEN ÖKADE STYRNINGEN GENOM ÄMNESPLANERNA I GY11 En intervjustudie med sju gymnasielärare om likvärdighet och autonomi

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linus Bylund; [2019-02-17]
    Nyckelord :GY11; Ämnesplaner; Institutionella logiker; Autonomi; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur gymnasielärare upplever den starkare statliga reglering som infördes med gymnasiereformen 2011. Specifikt har intresset riktats mot deras erfarenheter om inrättandet av ämnesplanerna, vad arbetet med dessa har inneburit för de intervjuade lärarna och deras kollegor och hur dessa ämnesplaner möjliggjort ökad likvärdighet. LÄS MER

  5. 25. Inte bara ett inkluderande : En kvalitativ studie av transpersoners representation i modekampanjer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Madeleine Hansson; [2019]
    Nyckelord :transperson; transsexuell; transgender; trans; transsexualism; hbtq; representation; gestaltning; framställning; inkludering; minoritetsgrupp; medier; modereklam; modekampanj;

    Sammanfattning : Under året 2015 lanserades det två modekampanjer i Sverige som fick stor medialuppmärksamhet. Först ut var Åhléns med sin modekampanj Vårmod, kollektionen lanserades under våren 2015, frontfiguren för denna lansering var modellen och transpersonen Lea T. LÄS MER