Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Distriktssköterskans förebyggande stödjande åtgärder i samband med vaccination av skolbarn : Att hjälpa barn ta kontroll över sin oro

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Camilla Albinsson; Anna Widén; [2022]
    Nyckelord :children; fear; pain; anxiety; vaccination; participation; child s perspective; school environment; barn; rädsla; smärta; oro; vaccination; delaktighet; barnperspektiv; skolmiljö;

    Sammanfattning : Ett svenskt skolbarn får under sina första 16 levnadsår tolv vaccinationer om vaccinationsprogrammet följs. Många barn, framför allt yngre, är rädda för nålar och den smärta de kan orsaka. Forskning visar att det finns ett samband mellan grad av rädsla och smärtupplevelse. LÄS MER

  2. 2. Talets Gåva : En observations- och intervjustudie om hur förskollärares förhållningssätt kan påverka barns talspråksutveckling

    M1-uppsats,

    Författare :Ingela Lindblad; Malin Simgren; [2019]
    Nyckelord :Förskollärare; Kvalitativa Intervjuer; Observationer; Sociokulturellt Perspektiv; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : I dagens samhälle tillbringar de flesta små barn i Sverige en stor del av sin vakna tid på förskolan, vilket gör att verksamheten har en betydande roll i barns liv. Trots långa, stressiga dagar måste förskollärare finna sätt att undervisa på, så att barn i förskolan får tid och stöd till att utveckla deras talspråk. LÄS MER

  3. 3. Strukturella villkor: En åldersfråga : En kritisk åldersstudie om barns strukturella villkor utifrån kommunala hemsidors information om behandling vid spelproblem

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Caroline Ärleskog; [2019]
    Nyckelord :Gambling problems; information; power; age; children; structural conditions; Spelproblem; information; makt; ålder; barn; strukturella villkor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att utifrån ett kritiskt åldersperspektiv beskriva och belysa ålderskategorin barns strukturella villkor utifrån kommunala hemsidors information om behandling vid spelproblem. Studien har en kvantitativ karaktär och för att besvara studiens frågeställningar genomfördes en innehållsanalys av kommunala hemsidor (N = 119). LÄS MER

  4. 4. Får jag också vara med? : En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sigrid Björnström; Sara Brinkhäll; [2018]
    Nyckelord :Kamratkultur; tillträdesstrategier; fri lek; flerspråkighet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka strategier flerspråkiga barn i åldrarna tre till fem år använder för att få tillträde och samspela i den fria leken samt hur förskollärare och barnskötare agerar för att stötta flerspråkiga barn. En kvalitativ metod med etnografisk ansats samt Corsaros tillträdesstrategier har legat till grund för datainsamling och analys. LÄS MER

  5. 5. "Jag känner mig lite kluven där" : En intervjustudie om hållbar utvecklling i relation till barns inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Johansson; Natalia Tyni; [2016]
    Nyckelord :Barns inflytande; barns perspektiv och barnperspektiv; hållbar utveckling; pedagogers förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan ska barn ha ett reellt inflytande över förskolans verksamhet. Denna studie belyser barns inflytande i förhållande till hållbar utveckling i förskolan. Genom intervjuer har pedagoger svarat på frågor om hur de integrerar barns inflytande i hållbarhetsarbetet. LÄS MER