Sökning: "att läsa högt"

Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser innehållade orden att läsa högt.

  1. 16. Svensklärares syn på högläsning i årskurs 7–9 : Svensklärares argument till att använda eller att inte använda högläsning som ett didaktiskt verktyg påhögstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; högstadiet; läsa högt; svensklärare; undervisning; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en bild av svensklärares syn på högläsning som ett didaktiskt verktyg för äldre elever. Genom en kvantitativ enkätundersökning med stort kvalitativt fokus gav 100 svensklärare sin syn på högläsning av skönlitteratur som en metod i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER

  3. 18. Från barnlitteratur till värdegrundsarbete : – En textanalys av böckerna om Kerstin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Ahlnäs; Ida Makkonen; [2022]
    Nyckelord :Helena Hedlund; Kerstin; etik; normer; inkludering; högläsning; barnlitteratur; litteratursamtal;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kvalitativ textanalys av Helena Hedlunds tre första skönlitterära barnböcker om Kerstin. Verken vi har analyserat är Det fina med Kerstin (2018), Att vara Kerstin (2019) och Kerstin livet och döden (2020). LÄS MER

  4. 19. Vilka perspektiv på makt och mångfald kan lågstadieelever möta i högläsningsböcker? : En studie ur ett critical literacy-perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Roos; Olsson Anna; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; makt; mångfald; critical literacy; högläsningsböcker; lågstadiet;

    Sammanfattning : Högläsning i en klassrumspraktik innebär att elever gemensamt tar del av berättelser och möter karaktärer som kan medföra nya perspektiv och identifikations möjligheter.  I de inledande delarna i Lgr22, den svenska läroplanen går det att läsa att skolan ska gestalta och förmedla värden som alla människors lika värde. LÄS MER

  5. 20. Att vara en attraktiv arbetsgivare i offentlig sektor : En studie om hur Älvsbyns kommun kan arbeta för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke avseende lärare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ella Sundqvist; Maja Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Employer attractiveness; kompetensutveckling; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Studien undersöker Älvsbyns kommuns arbetsgivarvarumärkning avseende lärare och berör frågan kring hur kommunen kan säkerställa dess kompetensförsörjning. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och bygger på semistrukturerade intervjuer där fem verksamma lärares åsikter och tankar lyfts fram i relation till tidigare forskning. LÄS MER