Sökning: "attityder om miljön"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden attityder om miljön.

  1. 1. Interactive infographics for communicating sustainability : Use of an interactive infographic in explaining a complex sustainability framework for companies

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Rodrigo Esparza Salas; [2023]
    Nyckelord :interactivity; sustainability; informative illustration; information graphics; user experience; engagement; interaktivitet; hållbarhet; informativ illustration; informationsgrafik; användarupplevelse; engagemang;

    Sammanfattning : The natural world is under immense and increasing pressure caused by human activity. The adjustment from a state of declining nature to a more sustainable world requires changes of social and economic activities by individuals, societies, and the private sector. LÄS MER

  2. 2. Fast fashions påverkan på miljön : En studie om konsumenters kunskaper, attityder och beteenden till Fast fashion fördelat mellan kön, ålder och utbildning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saga Ekelund Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumption; environmental threats; attitude; behavior; sustainability; Fast fashion; konsumtion; miljöhot; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, the consumption and production of clothing has increased radically because of Fast fashion. Fast fashion is a business model, which means that clothes are sold at cheap prices and enables and encourages the consumer to buy more clothes. LÄS MER

  3. 3. Cirkulär och hållbar konsumtion – det ska vara lätt att göra rätt : En kvalitativ studie om Generation X attityder och beteende till second hand produkter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Vanessa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Gen X; Second hand; Green marketing; Circular economy; Sustainability; Gen X; Second hand; Grön marknadsföring; Cirkulärekonomi; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbar konsumtion är viktig för att stävja ohållbar utveckling i dagens samhälle. Konsumenter idag vill konsumera mer hållbart, men deras positiva attityder till miljön överförs inte alltid till deras beteenden. LÄS MER

  4. 4. Patienters attityder till återbrukade hörapparater : ur ett hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Josefin Persson; Hannah Söderström; [2023]
    Nyckelord :Sustainable development; Hearing aids; Environment; Agenda 2030; Regional; Attitude; Patient; Technology; Hållbar utveckling; Hörapparater; Miljö; Agenda 2030; Region; Attityd; Patient; Teknik;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2050 förväntas en fjärdedel av världens befolkning ha någon form av hörselnedsättning och år 2021 förskrevs 91 453 hörapparater till patienter från olika regionala hörselmottagningar i Sverige. Förenta nationerna har tagit fram Agenda 2030 för att främja hållbar utveckling varav mål 12 syftar till att förändra världens konsumtions- och produktionsmönster. LÄS MER

  5. 5. DEN FYSISKA PLANERINGENS PÅVERKAN : En jämförande fallstudie mellan BRF Viva och BRF Vesta

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Eriksson; Isabell Rönn; [2023]
    Nyckelord :Fysisk planering; genus; ekologisk hållbarhet;

    Sammanfattning : I takt med att klimatförändringarna intensifieras har det uppkommit flertalet olika målsättningar både på nationell och internationell nivå för att forma och förenkla arbetet mot klimatförändringarna. En del av detta arbete är genom att utforma fastigheter för att minska exploateringen av naturen samt för att öka möjligheter till att göra hållbara val. LÄS MER