Sökning: "automatisering dyslexi"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden automatisering dyslexi.

  1. 1. AI för en lyckad läsundervisning: : Pedagogers erfarenheter av att använda AI för att nivåkategorisera läsning och individanpassa läsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lejla Shafiee; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; dyslexi; EdTech; IKT; Lexplore; läslistor; läsning; läsutveckling; läs- och skrivsvårigheter; maskininlärning; screening;

    Sammanfattning : Utvecklingen av teknologiska lösningar i skolan har ökat i en drastisk fart, liksom teknologi i övriga delar av samhället. Ögonrörelser vid läsning har tidigare visat sig ha en koppling till läsförmågan, bland annat från studier gjorda på dyslektiker. LÄS MER

  2. 2. Räkna med dyslektiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Nilsson; [2015]
    Nyckelord :automatisering; avkodning; dyslexi; koppling; läsuppgifter; matematiksvårigheter; ordmobilisering; sifferuppgifter;

    Sammanfattning : Elever med läs- och skrivsvårigheter finns i stor utsträckning på de flesta av våra skolor och dyslexi är en vanlig diagnos. Detta arbete tar upp vilka hinder och möjligheter dessa elever möter inom ämnet matematik och hur de förhåller sig till sin dyslektiska diagnos. LÄS MER

  3. 3. Läsflyt : En interventionsstudie på två läsmetoders effekter på läsförmågan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marianne Ljunggren; [2010]
    Nyckelord :decoding strategy; dyslexia; orthographic decoding; phonological decoding; reading fluency; alfabetisk fonologisk läsning; automatisering; dyslexi; läsflyt; ordavkodningsstrategi; ortografisk läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syfte: Att undersöka två läsmetoders effekter på tolv elever från skolår 2, 3 och 4 avseende fonologisk och ortografisk läsförmåga, läsflyt, läsförståelse och RAN (Rapid Automatic Naming) samt jämföra resultaten med en grupp elever som fått traditionell specialundervisning under samma tid.   Metod: 52 elever genomförde en screening med avseende att mäta läsflyt och läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. Rydaholmsmetoden. En läsutvecklingsmetod för att göra det svåra enkelt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jan Gustafsson; [2009-10-09]
    Nyckelord :lästräning; ordavkodning; läshastighet; automatisering; lässvårigheter; dyslexi; fonologisk förmåga;

    Sammanfattning : Syfte: Avsikten med denna undersökning är att studera hur pedagoger arbetar med Rydaholmsmetoden, samt ta reda på deras erfarenheter av arbetet med denna lästränings- och läsutvecklingsmetod. Frågeställningarna utöver huvudfrågan är, vad som har betydelse i arbetet med metoden, vilka elever den tillämpas på, om metoden passar alla elever oavsett karaktären av lässvårigheter och vilka fördelar och nackdelar anses metoden ha jämfört med andra metoder. LÄS MER

  5. 5. En kamp med bokstäver : Ett arbete om hur pedagogen i dagens skola kan möta elever som har läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Ingela Laurin; Birgitta Andersson; [2007]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; dyslexidiagnos;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att lyfta fram vilken betydelse kunskap om läs- och skrivsvårigheter kan ha för arbetet i skolan och det lärarna gör. Därför ville vi tydliggöra hur pedagoger uppfattar innebörden av läs- och skrivsvårigheter, samt hur de hanterar och förebygger dessa för att se om valet av åtgärder påverkas av hur man resonerar om svårigheterna. LÄS MER