Sökning: "barn i behov av särskilt stöd en jämförande studie"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden barn i behov av särskilt stöd en jämförande studie.

  1. 1. “Specialpedagogik vet jag inte ens om det behöver finnas” : En jämförande intervjustudie om montessoris och Reggio Emilias arbete med inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maja Lammasaitta Stenbjelke; Ida Lundberg Åberg; [2023]
    Nyckelord :Montessori; Reggio Emilia; specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; olikheter; ramfaktor; ramsituation; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur pedagoger och rektorer från montessori- och Reggio Emilia-förskolor ser på sitt arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd. Det är också en jämförelse för att hitta likheter och skillnader i metoder och förhållningssätt utifrån de två teoretiska utgångspunkterna ramfaktorteorin och kritiskt perspektiv på specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Vi har missat något här... : - En jämförande flerfallsstudie om yrkesverksammas arbetssättoch kompetens gällande barn i ofrivillig tystnad i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sabina Norman; Emily Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; interview; involuntary silence; preschool; preschoolteacher; special educator; speech therapist; Blyga barn; barn i behov av särskilt stöd; förskola; förskollärare; intervju; logoped; ofrivillig tystnad; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har en rättighet att få sin röst hörd men denna rättighet är inte i allasituationer vare sig självklar eller enkel att iscensätta. Styrdokument för förskolan lyfter alladenna rättighet men i verksamheten visar sig grupper av barn där denna rättighet är svår attuppfylla. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av barn med AST i förskolan : En studie ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Sundin; Linnéa Zahnér; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; ast; autismspektrumtillstånd; samverkan; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Detta arbete fokuserar på inkludering av barn med autismspektrumtillstånd (AST) i svenska förskolor. Syftet är att undersöka vilka upplevelser vårdnadshavare till barn med AST har inom området. LÄS MER

  4. 4. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; kurslitteratur och elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER

  5. 5. TAKK - ett stöd för alla? : En jämförande studie om TAKK som hjälpmedel för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sophie Stattin; Terese Wallin; [2019]
    Nyckelord :AKK; förskola; interaktion; kommunikation; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur förskollärares perspektiv synliggöra konkreta skillnader i språkutvecklingen hos ettåringar med hjälp av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolan. Det är en jämförande, kvalitativ enkätstudie som utfördes på två skilda förskoleavdelningar i samma kommun. LÄS MER