Sökning: "barns perspektiv samling"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden barns perspektiv samling.

  1. 1. Varför TAKK? : Hur rektorer/biträdande rektorer resonerar kring arbetet med TAKK i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Ellinor Persson; Elin Ulusoy; [2023]
    Nyckelord :biträdande rektorer; förskola; rektorer; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; TAKK; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) är ett sätt att öka barns språkutveckling och stödja barn i sina kommunikativa funktioner, genom att göra teckenrörelser i kombination med det talade språket. TAKK är en metod som används i många förskolor i Sverige, och därmed har ett växande intresse för forskning kring TAKK uppstått. LÄS MER

  2. 2. ”Oftast är det fröknarna som bestämmer...” - En kvalitativ intervjustudie om barns delaktighet och inflytande i samlingen på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Berlin; Julia Klingvik; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Inflytande; Agens; Samling och Intervju;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks barns inflytande och delaktighet i samlingen utifrån barns och förskollärares reflektioner. Syftet med studien var att undersöka barns och förskollärares tankar om samlingen med fokus på inflytande och delaktighet. LÄS MER

  3. 3. "Alltså vara delaktiga, kanske ibland mot sin vilja’’ : En kvalitativ studie om samlingens syfte med fokus på barns delaktighet och inflytande ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Forsberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samling; syfte; delaktighet och inflytande; förskollärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka legitimerade förskollärares perspektiv på samlingens syfte och innehåll, samt hur de anser att de tillämpar sitt didaktiska förhållningssätt för att främja barnens delaktighet och inflytande vid samlingen. Det är en kvalitativ studie som bygger på nio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Samling – ett gränsland mellan barnperspektiv och barns perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anders Front; Sara Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Samling; fritidshem; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka fritidshemslärares och elevers uppfattningar om samlingarssyften och genomförande. Följande forskningsfrågor har formulerats:- Vilka syften uttrycker fritidshemslärare respektive elever att olika samlingar har?- Vilka former av samling förekommer?- Hur ser elevers inflytande och delaktighet ut kring samlingars syfte, form ochgenomförande?En kvalitativ metod har använts för att få svar på studiens syfte och intervjuer har genomförts medsex fritidshemslärare samt med tre elevgrupper. LÄS MER

  5. 5. ”Fröknarna ska inte räcka upp handen, det ska bara barnen.” : En studie om barns delaktighet och inflytande i förskolans samlingar utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Axelsson; Josefine Olander; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns delaktighet; barns inflytande; samling; barns perspektiv; makt; livsvärld; Harry Shiers modell för delaktighet;

    Sammanfattning : I förskolans verksamhet förekommer samlingar som ett vardagligt inslag där alla barn på etteller annat sätt förväntas delta. Läroplanen för förskolan (2018) understryker att barn iförskolan ska ges möjlighet till delaktighet och inflytande i enlighet med FN:s konventionom barns rättigheter (Skolverket, 2018). LÄS MER