Sökning: "barns sinne"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden barns sinne.

  1. 11. Genusvurpor : en essä om hur samhällsnormen frodas i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sarah Wahlstedt; [2013]
    Nyckelord :gender; norms; pre-school; professional educator; knowledge; approaches; curriculum; genus; normer; förskola; professionell pedagog; kunskap; förhållningssätt; läroplan;

    Sammanfattning : In my thesis I have chosen to examine pre-school from a gender perspective, focusing on the current norms of society that are also influencing pre-school. My thesis is written in the form of an essay, which means that reflections are a substantial part, and writing has become a part of my process of learning. LÄS MER

  2. 12. Vardagsmatematik i förskolan – En jämförande studie av en Montessoriförskola och en Reggio Emiliaförskola

    C-uppsats,

    Författare :Anna Hedén; Sara Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emilias arbetsätt; montessoripedagogik; mat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka och jämföra hur en förskola medmontessoripedagogik respektive Reggio Emilias arbetsätt arbetar med matematik. Vilkalikheter och skillnader finns det när det gäller sättet att arbeta med matematik på ettvardagligt sätt?För att undersöka dessa frågeställningar tog jag kontakt med en förskola på respektiveinrikting och gjorde sedan ett besök på dessa två förskolor, varav en förskola som arbetarkring montessoripedagogiken och en förskola som arbetar kring Reggio Emillias arbetsätt. LÄS MER

  3. 13. Musik i förskolan - en jämförande studie mellan fyra förskolor: två musikförskolor och två förskolor utan speciell inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marlene Meltberg; Cecilia Runeson; [2010]
    Nyckelord :Barn; Musik; Förskola; Musikförskola; Utveckling;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta arbete är att undersöka och jämföra fyra förskolor - två musikförskolor och två förskolor utan någon speciell inriktning. I arbetet ligger vårt fokus på pedagogerna och hur de arbetar med musiken. LÄS MER

  4. 14. Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Johansson; Altéa Johansson; ; [2008]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; I ur och skur; inlärning; hälsa; ;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteraturoch av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanseradförståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. LÄS MER

  5. 15. Integrering av Bild och Svenska : Att skapa sammanhang i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Elin Engström; [2007]
    Nyckelord :subject-integration; cooperation; Art; Swedish; ämnesintegrering; samarbete; bild; svenska;

    Sammanfattning : The purpose of my essay is to see how teachers are working to integrate the two subjects Art and Swedish in their teaching, and to see how this integration is made. What do teachers think about subject-integration? What are the positive effects of it? Are there any difficulties involved? Do the teachers prioritize cooperation with other subjects? To answer my questions I have interviewed eight teachers, four of them in upper secondary school and four in lower secondary school. LÄS MER