Sökning: "bilderböcker"

Visar resultat 26 - 30 av 424 uppsatser innehållade ordet bilderböcker.

  1. 26. Bilderbokens påverkan på läslust : En litteraturstudie om hur bilderboken kan motivera läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Magnusson; Julia Mölzer Ericson; [2023]
    Nyckelord :Bilderbok; läslust; motivation till läsning; identitetsutveckling och livslångt läsande;

    Sammanfattning : Läsning genomsyrar elevernas hela skolgång och vardag, vilket betyder att elevernas motivation till läsning bör utvecklas tidigt. Bilderböcker är då ett vanligt inslag i de yngre åldrarna där elever får möjlighet att utforska samspelet mellan text och bild. LÄS MER

  2. 27. ”Hur kan man inte vilja leva när jag finns?” : En analys av bilderböcker om psykisk ohälsa och deras förmåga att stärka barns KASAM

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Amanda Randau; Johanna Johansson Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :children’s picturebooks; children’s literature; parental mental illness; sense of coherence; social work; barnlitteratur; bilderböcker; känsla av sammanhang; psykisk ohälsa; socialt arbete;

    Sammanfattning : Multiple studies show that growing up with a mentally ill parent affects children in many ways. In recent years many children ́s picturebooks about mental illness have been published, making it an accessible subject for the youngest readers. LÄS MER

  3. 28. "Det enda socialt accepterade skälet för vuxna att få läsa barnlitteratur verkar vara nostalgi." : Bilderbokens potential i svenskämnet i gymnasieskolan

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Lönnqvist; [2023]
    Nyckelord :bilderbok; multimodalitet; litteraturdidaktiska trappan; litteraturundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Syftet med den vetenskapliga undersökningen är att ta reda på den plats och relevans som bilderboken har i svenskämnets litteraturstudier i gymnasieskolan. Anses bilderboken enbart ha en distinkt plats hos gruppen av yngre läsare, eller kan det finnas potentialer att integrera den för andra, äldre läsare? Huvudsakligen studeras förhållandet mellan bild och text i två skönlitterära bilderböcker, Bläckfisken (2017) och Sesam sesam (2017), som båda är författade av författaren Gro Dahle. LÄS MER

  4. 29. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER

  5. 30. Bilderböcker som skrämmer vuxna : En bilderboksanalys av ett urval av Gro Dahles och Svein Nyhus barnlitterära verk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Alma Karlsson; Susan Lugowska; [2023]
    Nyckelord :agency; difficult topics; Gro Dahle; preschool; pedagogical tool; agens; förskola; Gro Dahle; pedagogiskt verktyg; svårpratade ämnen;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras Gro Dahles och Svein Nyhus bilderböcker Snäll (2008), Den Arge (2009) och Akvarium (2015) ur ett etnometodologiskt görande-perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt synsätt kring känslor. Analysen är en kvalitativ bilderboksanalys och syftet är att bidra med en fördjupad förståelse kring litteratur som pedagogiskt verktyg i arbetet kring svårpratade ämnen i förskolan. LÄS MER