Sökning: "bilderböcker"

Visar resultat 31 - 35 av 424 uppsatser innehållade ordet bilderböcker.

  1. 31. Bilderböckerna i förskolan - Val eller slump? : Intervjustudie och textanalys om valet av bilderböcker på fyra olika småbarnsavdelningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Eriksson; Matilda Nordenstorm; [2023]
    Nyckelord :Intervju; Textanalys; Småbarnsavdelning; Bilderbokskanon; Bokval;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka urvalet bilderböcker på fyra småbarnsavdelningar och pedagogernas tankar kring valen av böcker för förskolans minsta barn, ett till tre år gamla. Två delstudier har utförts på fyra småbarnsavdelningar. LÄS MER

  2. 32. "Har jag en plats här?" : En kritisk diskursanalys om mörkhyade barns representation och inkludering i förskolans bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stephanie Maiken Kjær Rasmussen; Martina Cederholm Ebuka; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att kritiskt analysera förskollärares tal om hur mörkhyade barn representeras och inkluderas i förskolans bilderböcker, för att synliggöra maktstrukturer och ojämlikheter. Det för att bidra med förståelse och medvetenhet om bilderboken som ett inkluderande verktyg i förskolan. LÄS MER

  3. 33. Mångkultur i ALMA-pristagares bilderböcker. : Hur framställs etniciteter, kulturmöten och mångkultur i bilderböcker?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Ohlfeldt; [2023]
    Nyckelord :children´s literature; ethnicity; race; cultural meeting; multiculture; diversity; interculture; preschool; Barnlitteratur; etnicitet; ras; kulturmöte; mångkultur; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att utifrån Nikolajevas narratologiska litteraturanalys utföra bilderboksanalyser, utifrån ett mångkulturellt och interkulturellt perspektiv, med fokus på hur etniciteter, kulturmöten och mångfald framställs. I urvalet valdes bilderböcker skrivna av nationella och internationella författare som tilldelats ett av världens största litteraturpriser, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA). LÄS MER

  4. 34. Att arbeta i klassrummet med böcker omflykt från krig : en kvalitativ studie om användningen av boksamtal och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Mikaela Krantz; [2023]
    Nyckelord :Read-alouds; reading aloud; booktalk; boksamtal; högläsning; krig i barnböcker; flykt från krig; bilderbok; kapitelbok;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två barnböcker, varav en bilderbok Azzis flykt (2016) skriven av Sara Garland och en kapitelbok Flykten från Kabul (2016) skriven av Naheed Hasnat Senzai. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur flykt från krig gestaltas i två skönlitterära böcker samt hur lärare kan arbeta i klassrummet för att prata om och uppmärksamma eleverna om krig och flykt som är aktuella idag. LÄS MER

  5. 35. Bilderbokens möjligheter i matematikundervisning : Bilderböcker som verktyg för matematikundervisning ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Elena Alhamud; Namam Barzangy; [2023]
    Nyckelord :picture book; preschool; mathematics; pedagogues; education; bilderbok; förskolan; matematik; pedagoger; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogernas uppfattningar om bilderböckernas betydelse för matematikundervisningen. Studien riktar sitt fokus på hur verksamma pedagoger beskriver sina uppfattningar om bilderböckers betydelse för matematikundervisning och hur bilderböcker kan användas som verktyg för att främja barns matematiska lärande. LÄS MER