Sökning: "bloggar i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bloggar i undervisningen.

  1. 1. Möjligheter och hinder för didaktisk design i det virtuella rummet : En kvalitativ studie om bildlärares syn på, och implementering av bloggar som pedagogiska verktyg i bildundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Svahn; [2020]
    Nyckelord :Blogg; bildundervisning; bildämnet; digitala medier; digitalisering; design för lärande; multi-modalitet.;

    Sammanfattning : Studies syfte är att undersöka på vilka sätt tre bildlärare använder sig av bloggar i under­visningen samt vilka möjligheter och hinder de ser med bloggen som bildpedagogiskt verktyg. Studien är genomförd utifrån ett designteoretiskt, multimodalt och sociokulturellt perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Ett fönster till vårt klassrum : En intervjustudie om hur lärare kan skapa delaktighet för elever i språk-, läs- och skrivsvårigheter i arbetet med klassblogg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marina Oksjö; [2018]
    Nyckelord :Participation; classroom blogs blogs; digital tools; language-; reading and writing disabilities; sociocultural perspective; social media; public work; authentic readers; Delaktighet; bloggar; klassbloggar; digitala verktyg; språk-; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; sociala medier; offentligt arbetssätt; verklig mottagare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyze how teachers can create participation in the work of classroom blogs for students in language-, reading- and writing difficulties. Another aim is also to see what challenges and possibilities it brings. LÄS MER

  3. 3. "Pojkar har inte blivit bättre, det är flickor som blivit sämre" - En studie av pojkar och flickors literacies, attityder till läsning och lärares förhållningssätt till ungdomars läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iman El-Haj; Jonathan Thomsen; [2016]
    Nyckelord :Erfarenhetspedagogik; Genus; Gymnasiet; Läsning; Läsvanor; Svenska; Ämneskonceptioner; Literacy;

    Sammanfattning : I detta arbete är författarnas syfte att utifrån ett urval av unga män och kvinnor undersöka flickors läsvanor och attityder till läsning, hur relationen mellan skolans och unga män och kvinnors literacy förefaller, samt hur olika lärare bedriver och utformar litteraturundervisning utifrån olika ämneskonceptioner. Parallellt med detta har arbetet har arbetet ämnat att berika deras didaktiska kompetens inför den kommande professionen som svensklärare på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Olika elever – olika lärstilar? : En studie om hur slöjdlärare planerar undervisningen utifrån elevers olika behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anne-Lii Wendt; [2016]
    Nyckelord :lärande; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att ta reda på hur några slöjdlärare ser på olika lärstilar och hur de planerar sin undervisning utifrån elevers olika behov på ett varierat sätt. Till grund har varit följande frågor: Hur förhåller sig slöjdlärarna till sina elever utifrån olika lärstilar? Hur planerar slöjdlärarna sin undervisning utifrån sina elevers olika behov? Hur kan samplanering ske mellan slöjdlärare och lärare i andra skolämnen? Med utgångspunkt i dessa tre frågor har jag genomfört kvalitativa intervjuer med sju slöjdlärare som alla är utbildade och innehar lärarlegitimation. LÄS MER

  5. 5. Användning av lärplattformar och sociala nätverksverktyg i högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för informatik

    Författare :Mustafa Riyadh; [2015]
    Nyckelord :Learning management systems; Social Networks; E-Learning; Distance Education; Lärplattformar; Sociala Nätverksverktyg; E-lärande; Distansutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskaper om hur lärplattformar och sociala nätverksverktyg stödjer undervisningen. Lärplattformar kallas för Learning Management Systems på engelska och förkortas med LMS. Det är ett samarbetsverktyg som används av lärare och studenter i undervisningen. LÄS MER