Sökning: "boksamtal metoder"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden boksamtal metoder.
1. Läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning : En kvalitativ intervjustudie om sju svensklärares arbete med elever med läs- och skrivsvårigheter på högstadiet (åk 7–9)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att undersöka sju verksamma svensklärares beskrivna arbete med elever med läs- och skrivsvårigheter i arbetsmomentet läsning på högstadiet samt vilka uppfattningar dessa svensklärare har gällande läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
2. "För mig veterligen finns det ingen pedagogik som är den bästa i världen" : En aktionsforskningsstudie om hur svensklärare uppfattar sin undervisningspraktik när de kombinerar boksamtal med kooperativt lärande
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Boksamtal och kooperativt lärande är två lärandemetoder som enligt forskning har en positiv inverkan på elevers engagemang och motivation. Dock visar resultat från tidigare forskning att lärare har svårt att implementera dessa metoder i sin undervisning. LÄS MER
3. Integritet och samtycke iStopp! Min kropp! : – Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen,känslor och hemligheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Moa Carlestål Bjärnebro & Felicia Milstam Storm: ”Integritet och samtycke i Stopp! Min kropp: Kvalitativ textanalys av boken Stopp! Min kropp!: En kul och viktig bok om kroppen, känslor och hemligheter”, för värdegrundsarbete med fokus på integritet och samtycke. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, Svenska språket, Svenska, Självständigt arbete inriktning f-3, Grundnivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER
4. I barnbokens värld - vägar in i barnboken och vidare ut i världen. : Förskollärares didaktiska resonemang och pedagogiska arbete med att levandegöra barnboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : I denna studie vill vi bidra med kunskap om hur man kan använda barnboken som redskap i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med att levandegöra barnböcker i förskolemiljön. LÄS MER
5. Boksamtal i modersmålsundervisning: effekter på språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om boksamtal av skönlitterära böcker bidrar till en bättre textförståelse samt språk- och läsutveckling i modersmålsämnet. Fokuset har varit på hur arbetet med lustfyllda metoder kan ge elever möjligheten till att utveckla sitt modersmål, men även vilket intresse de visar för skönlitteratur och filmvisning av den lästa boken. LÄS MER