Sökning: "c- lära"

Visar resultat 1 - 5 av 296 uppsatser innehållade orden c- lära.

  1. 1. Kronor i månaden, meter i sekunden - en undersökning av konstruktionsbaserad undervisningpå SFI, kurs C, i inlärargrupper med lång respektive kortstudiebakgrund

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Marika Sandahl; [2023-03-30]
    Nyckelord :konstruktionsgrammatik; grammatikundervisning; svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; SFI; mönsterigenkänning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen beskriver en klassrumsundersökning, där konstruktionsbaserad undervisning provades och jämfördes i två olika inlärargrupper på SFI, kurs C; en med lång studiebakgrund och kort tid i Sverige och en med kort studiebakgrund och lång tid i Sverige. Syftet med undersökningen var att prova en didaktisk metod som inte testats tidigare, nämligen mönsterigenkänning med snedfördelad input, och, genom att testa metoden i två olika grupper, prova om det är någon skillnad mellan de olika elevgruppernas sätt att gripa sig an uppgiften och tillägna sig kunskap om konstruktionen. LÄS MER

  2. 2. Evaluating the effects of data augmentations for specific latent features : Using self-supervised learning

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Markus Ingemarsson; Jacob Henningsson; [2022]
    Nyckelord :Contrastive learning; data augmentations; deep learning; invariant features; machine learning; representation similarity analysis; self-supervised learning; SimCLR; Kontrast inlärning; datamodifieringar; djupinlärning; maskininlärning; SimCLR; självövervakat lärande; oföränderliga egenskaper; representativ likhetsanalys;

    Sammanfattning : Supervised learning requires labeled data which is cumbersome to produce, making it costly and time-consuming. SimCLR is a self-supervising framework that uses data augmentations to learn without labels. This thesis investigates how well cropping and color distorting augmentations work for two datasets, MPI3D and Causal3DIdent. LÄS MER

  3. 3. MiniMIST- A Model Satellite For Teaching STEM Skills

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Kocin Sabareeswaran Bama; [2022]
    Nyckelord :MIST; Satellite; ESP32; MicroPython; C ; AJAX; Photovoltaic cells; MIST; Satellit; ESP32; MicroPython; C ; AJAX; solceller;

    Sammanfattning : Satellites are evolving around the globe, expanding our possibility to explore space and many other applications. This thesis project is a model satellite used for teaching purposes in the course IE120V Electronics and Programming for Space Applications provided at KTH Royal Institute of Technology. LÄS MER

  4. 4. The importance of the two- and three component systems WalRK and VraTSR for antibiotic resistance and phage susceptibility in Staphylococcus aureus

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk mikrobiologi

    Författare :Jack Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :MRSA; Vancomycin; VISA; phage; bacteriophage; Staphylococcus aureus; antibiotic resistance; chemical engineering; Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Staphylococcus aureus is a human commensal bacterium, living primarily on the skin and in the nose. It is also a pathogen able to cause a wide range of diseases, including food poisoning, infection of wounds but also more serious infections such as bacteremia and endocarditis. LÄS MER

  5. 5. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER