Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karim Tano; Juliana Tekin; [2023]
    Nyckelord :Career counselor; language introduction; newly arrived; guidance; Studie- och yrkesvägledare; språkintroduktion; nyanländ; vägledning;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER

  2. 2. Kompetens och ledarskap hos studie- och yrkesvägledare i rollen som gruppvägledare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Kreissl; Eriksson Caroline; [2023]
    Nyckelord :Group guidance; Leadership; Competence; Gruppvägledning; Ledarskap; Kompetens;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate which competence is used and in what way leadership is exercised by guidance counselors in the role as a group counselor. The use of group guidance techniques is, according to the International Association for Educational and Vocational Guidance, IAEVG, (2018) part of the specialist competence for guidance counselors. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars upplevelse av mottagen vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oliver Pettersson; Carolina Lopez Guzman; [2023]
    Nyckelord :Career guidance; Youth; Racism; Sense of Coherence SOC ; STF; KASAM.; Studie-och yrkesvägledning; Ungdomar; Rasism; STF; KASAM;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka subjektiva upplevelser av mottagen vägledning hos ungdomar i nian till trean på gymnasiet. Studiens frågeställningar är: Hur upplever ungdomar mottagen vägledning samt hur upplever ungdomar mottagen vägledning ur ett likvärdighetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledares arbetes arbete med barn och unga inom särskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Caroline Veizaga; [2022]
    Nyckelord :Upper Secondary special school; Primary alt. Compulsory special school; Study and career counselor; Inclusion; Social justice; Empowerment; Gymnasiesärskolan; Grundsärskolan; Studie- och yrkesvägledare; Inkludering; Social rättvisa;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att lära mer om studie- och yrkesvägledares arbete i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Frågorna som ställs handlar om deras arbete med eleverna och deras föräldrar, eller andra vårdnadshavare, samt andra relaterade ämnen. LÄS MER

  5. 5. "Sånt man inte skulle säga till morsan..." : En kvalitativ studie om könsnormer på yrkesprogram i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karolina Enqvist; Ellen Jernberg; [2022]
    Nyckelord :Gender norms; gender roles; norms; vocational programs; study and career guidance; individual level; Könsnormer; könsroller; normer; yrkesprogram; studie- och yrkesvägledning; individnivå;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar att undersöka hur yrkesprogrammen på gymnasieskolan förhåller sig till olika könsnormer på individnivå. En kvalitativ intervjustudie används för att ge en personlig inblick hur individer reflekterar över sin gymnasietid utifrån könsnormer, valprocessen och studie- och karriärvägledares påverkan. LÄS MER