Sökning: "deltagarkultur sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden deltagarkultur sociala medier.

  1. 1. Jeffrey Dahmer: sexuellt objekt eller monster på TikTok? : En multimodal kritisk diskursanalys av fankulturen kring Jeffrey Dahmer på TikTok

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tilda Kjetselberg; Jennie Norin; [2023]
    Nyckelord :social media; serial killers; participatory culture; power; sexuality; fiction; sociala medier; seriemördare; deltagarkultur; makt; sexualitet; fiktion;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på fankulturen kring tv-serien Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story på TikTok. Studien ämnar att undersöka hur TikTok-videor romantiserar och sexualiserar skådespelaren Evan Peters, som spelar Jeffrey Dahmer i serien. LÄS MER

  2. 2. #MentalHealth : En netnografisk studie om hur psykisk ohälsa representeras på TikTok

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Darejati; [2021]
    Nyckelord :social media; TikTok; mental health; representation; public sphere; participatory culture; netnography; sociala medier; TikTok; psykisk hälsa och ohälsa; representation; offentlighet; deltagarkultur; netnografi;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur psykisk ohälsa representeras på TikTok. Syftet med undersökningen var att genom netnografi observera hur användarna visar upp och diskuterar ämnet för att få en större förståelse för hur sociala medier kan användas för att sprida kunskap och medvetenhet kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Världen bortom boken : marknadsföring, deltagarkultur och Game of Thrones

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Annie Hallworth; Lilian Newman; [2021]
    Nyckelord :Publishing studies; adaptation; transmedial worlds; marketing; fans; social media; Facebook; Reddit; paratexts; Game of Thrones; förlag; marknadsföring; sociala medier; paratexter; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The age of digital and social media has completely changed how books are marketed, in which format they are consumed and where readers talk about them. Book adaptations are becoming a norm and thus the book market must adapt to the digitalisation as well as the consumers’ behaviours. LÄS MER

  4. 4. Fit med sociala medier - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors syn på sociala medier i relation till träning och hälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Medeleine Fransson Stöök; [2020-02-13]
    Nyckelord :Träning; hälsa; sociala medier;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur unga kvinnor som tränar använder sociala medier, samt hur användningen påverkar deras tränings- och hälsouppfattningar. Teori: Digital deltagarkultur, tvåstegshypotesen, cultural studies Metod: Kvalitativ intervjustudie 10 kvalitativa intervjuer Resultat: Studiens huvudsakliga resultat visar att användningen av sociala medier i relation till träning och hälsa har både positiva och negativa konsekvenser. LÄS MER

  5. 5. "Thanks for leaving kudos" : digitala strukturers roll i skapandet av sociala praktiker och gemenskap online - en kvalitativ fallstudie av plattformen Archive Of Our Own

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Axel Klasson; Elina Cederfeldt Vahlne; [2020]
    Nyckelord :Gemenskap; Archive Of Our Own; Gemeinschaft; Gesellschaft; digitalisering; Community; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker gemenskapens uttryck och möjligheter i ett allt mer digitaliserat landskap. I takt med att allt fler relationer och kommunikationer förflyttas till den digitala sfären väcks frågor om vilka förutsättningar det sociala sammanhanget har där. LÄS MER