Sökning: "demokrati gymnasiet"
Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden demokrati gymnasiet.
16. “Det ska kännas demokrati också” : - Om utmaningen att lyckas med samhällskunskapsundervisning på distans under covid-19
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : På grund av covid-19-pandemin så övergick svensk gymnasieutbildning till att bedrivas på distansunder en period mellan den 18:e mars 2020 och juni 2020 år. Att hela den svenska gymnasieskolan bedrev undervisning på distans är en unik händelse i svensk utbildningshistoria. LÄS MER
17. Vad i hela världen kan man lita på? : Gymnasieelevers förståelse av samhällsvetenskapliga undersökningsmetoder
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : I den här studien undersöks gymnasielevers förståelse av samhällsvetenskapliga undersökningsmetoder. I skolans styrdokument lyfts vikten av att elever får kunskaper i både vetenskapsteori och hur kunskap genereras inom vetenskapen. LÄS MER
18. Den demokratiska pelaren : En jämförande studie om hur demokrati har framställts i gymnasieläroplanerna under 40 år
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens utgångspunkt handlar om huruvida det finns skillnader mellan demokratins framställning i gymnasieläroplanerna från 1970 tills idag. Det visar sig att det finns både likheter och skillnader. Det gemensamma är att alla de undersökta läroplanerna, med sina skillnader - vilar på demokratins grund. LÄS MER
19. 13 år med samhällskunskap : En fallstudie om vilken demokratisyn elever i åk 3 på gymnasiet uppvisar.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : This degree project purpose was through a text analyze to see what democracy views the senior year students in a Swedish high school showed in an essay assignment in social studies. The theoretical starting point was Agneta Bronäs (2000) democratic modells: democracy as a decision method, liberty democracy and collective democracy. LÄS MER
20. Svenskämnets litteraturundervisning – en kamp mellan meningsfullhet och mätningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Svensklärare har ett omfattande uppdrag på sina axlar. De ska se till att eleverna genom undervisningen blir både språkligt och kommunikativt kompetenta, samtidigt som litteraturundervisningen ska leda till att eleverna lär känna sig själva och andra. LÄS MER