Sökning: "demokrati- och fostransuppdrag"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden demokrati- och fostransuppdrag.

  1. 6. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  2. 7. Vad handlar samhällskunskapen om? : -En enkätundersökning om hur elever uppfattar ämnet samhällskunskaps identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Wiklund; [2020]
    Nyckelord :Samhällskunskap - identitet - demokrati - kunskaper - helhetssyn - medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Samhällskunskap är ett skolämne som bygger på kunskaper från flera discipliner:Statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi är några utav dessa. Ämnet hardärtill en särskild roll när det gäller skolans demokratiska fostransuppdrag. LÄS MER

  3. 8. "För demokrati är inte enkelt" : En kvalitaiv intervjustuide om lärares syn på den svenska skolans fostransuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Henrik Bademo; Benjamin Lüning; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den svenska skolans läroplan står det att skolan ska arbeta för att fostra demokratiska individer, ett arbete som ständigt är aktuellt. Studier visar på att dagens ungdomsgeneration till större grad än tidigare sympatiserar med andra styrelseformer än demokrati. LÄS MER

  4. 9. Samhällskunskapsämnet - ett föränderligtämne : En kvalitativ studie om lärares möjligheter och begränsningar attundervisa i samhällskunskapsämnet i årskurserna 4-6

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Jonsson; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; didaktik; värdegrund; fostransuppdrag; demokrati; kunskapsuppdrag; årskurs 4-­‐‑6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka möjligheter och begränsningardet finns för lärare att undervisa i samhällskunskapsämnet i årskurserna 4-­‐‑6.Uppsatsens inriktning har även varit att analysera vilka kännetecken och funktionersamhällskunskapsämnet har och hur de framträder isamhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  5. 10. Att få syn på sig själv : - Lärarstudenters syn på lärares fostransuppdrag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ragnar Olsson; [2018]
    Nyckelord :Democracy; teachers assignment; upbringing assignment; education; knowledge; upbringing; discourse analysis; Demokrati; läraruppdrag; fostransuppdrag; utbildning; kunskaper; fostran; diskursanalys;

    Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på lärares uppdrag i det svenska utbildningsväsendet. Ofta beskrivs detta uppdrag som dubbelt; det innehåller både uppdraget att förmedla och förankra kunskaper och att förmedla och förankra värden. Studiens kunskapsobjekt är lärares förhållningssätt till fostransdelen av lärares uppdrag. LÄS MER