Sökning: "demokrati- och fostransuppdrag"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden demokrati- och fostransuppdrag.
6. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER
7. Vad handlar samhällskunskapen om? : -En enkätundersökning om hur elever uppfattar ämnet samhällskunskaps identitet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Samhällskunskap är ett skolämne som bygger på kunskaper från flera discipliner:Statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi är några utav dessa. Ämnet hardärtill en särskild roll när det gäller skolans demokratiska fostransuppdrag. LÄS MER
8. "För demokrati är inte enkelt" : En kvalitaiv intervjustuide om lärares syn på den svenska skolans fostransuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : I den svenska skolans läroplan står det att skolan ska arbeta för att fostra demokratiska individer, ett arbete som ständigt är aktuellt. Studier visar på att dagens ungdomsgeneration till större grad än tidigare sympatiserar med andra styrelseformer än demokrati. LÄS MER
9. Samhällskunskapsämnet - ett föränderligtämne : En kvalitativ studie om lärares möjligheter och begränsningar attundervisa i samhällskunskapsämnet i årskurserna 4-6
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka möjligheter och begränsningardet finns för lärare att undervisa i samhällskunskapsämnet i årskurserna 4-‐‑6.Uppsatsens inriktning har även varit att analysera vilka kännetecken och funktionersamhällskunskapsämnet har och hur de framträder isamhällskunskapsundervisningen. LÄS MER
10. Att få syn på sig själv : - Lärarstudenters syn på lärares fostransuppdrag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Föreliggande studie fokuserar på lärares uppdrag i det svenska utbildningsväsendet. Ofta beskrivs detta uppdrag som dubbelt; det innehåller både uppdraget att förmedla och förankra kunskaper och att förmedla och förankra värden. Studiens kunskapsobjekt är lärares förhållningssätt till fostransdelen av lärares uppdrag. LÄS MER