Sökning: "den hermeneutiska processen"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden den hermeneutiska processen.

  1. 1. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. En förtrollad verklighet : En kvalitativ undersökning av meningsbärande uttryck inom rollspelet Warcraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Marcus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Populärkultur; Rollspel; Warcraft; Meningsbärande; Identitetsskapande; Existensrum;

    Sammanfattning : Undersökningen letar efter meningsskapande uttryck inom rollspelet Warcraft och söker svar på vilka centrala uttryck och på vilket sätt dessa är meningsskapande för individer, både i och utanför Warcraft. Undersökningens material utgår från fem olika intervjuer som analyseras med hjälp av den hermeneutiska metoden. LÄS MER

  3. 3. Socialt lärande i utomhuspedagogisk kontext : En kvalitativ studie om sex förskollärares uppfattningar om socialt lärande i utomhuspedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Nilsson; Joakim Ståhle; [2019]
    Nyckelord :Socialt lärande; Utomhuspedagogik; Undervisning;

    Sammanfattning : Forskning kring socialt lärande i utomhuspedagogiken visar att det främjar barnens kommunikativa förmågor. I den tidigare forskning vi har granskat osynliggörs förskollärares roll i processen. Av denna anledning behövs det mer kunskap kring deras betydelse för barnens lärande i sociala processer. LÄS MER

  4. 4. Förståelse genom interaktion : En studie av det digitala rekryteringsverktyget Yobber

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Karin Lind; Olivia Nyström; [2017]
    Nyckelord :rekrytering; Yobber; hermeneutik; meningsskapande; konceptuell modell; interaktion;

    Sammanfattning : Yobber är ett webbaserat verktyg för rekrytering som syftar till att lyfta fram personligheten hos den arbetssökande redan i ett tidigt skede i processen. Detta görs genom en strukturerad videointervju som rekryterarna tar del av före cv och personligt brev. LÄS MER

  5. 5. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Svensson; [2015]
    Nyckelord :SOC; self-image; stigmatization; compulsory school for children with intellectual disabilities; intellectual disabilities; KASAM; självbild; stigmatisering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER